Poteau

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
LAHsoldier12
Lid
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 sep 2004, 21:15
Locatie: De Meern (utrecht)

Poteau

Bericht door LAHsoldier12 »

Poteau is een klein dorpje dat bij ST vith ligt. Tijdens het ardennenoffensief zijn hier een van de bekendste foto's van de WO2 gemaakt. Er werd hevig gevochten om deze plek. Hieronder wat meer info over de gebeurtenissen rond poteau in de WO2.

http://www.museum-poteau44.be/
http://poteau.bravepages.com/poteau.htm

Mijn vraag is of nog te achterhalen is wie deze persoon op deze foto is:

http://img216.exs.cx/my.php?loc=img216& ... u018ei.jpg

Verdere foto's van de slag rond Poteau kun je hier ook posten
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Deze persoon lijkt me een grenadier van de 9de SS. Waarom, omdat het lijkt dat hij een F&S dolk bij zich heeft. En deze divisie heeft bij Arnhem gevochten tegen 1st Airborne en de paras droegen weer een F&S dolk..
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Verschillende mensen hebben zich al om deze problemen bekommerd.
Harro, die ik toch beschouw als een kenner van het thema, weet ook niet wie het is en hij heeft het gevraagd aan verschillende veteranen van de divisie waarin deze man zat. Dat moet al veel zegen denk ik.
LAHsoldier12
Lid
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 sep 2004, 21:15
Locatie: De Meern (utrecht)

Bericht door LAHsoldier12 »

dus helaas weinig informatie beschikbaar? Ik zal vanavond ff wat rondzoeken op het web. Jullie horen het morgen wel.

Jeffrey
Verwunden mein Herz mit eintönige Mattigkeit
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

De man op die foto loopt met een amerikaans pistool rond. De eigenaren van het museum van Poteau hebben tijdens het uitgraven van een oude waterput de resten van zo'n pistool gevonden. De kans is klein dat het van deze man is, maar het zou kunnen en dat maakt het pistool voor het museum een mooi attribuut. Wellicht weten ze ook wie deze soldaat is. Stuur ze een mailtje of ga bij het museum langs zou ik zo zeggen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Hij loopt niet met een Amerikaans pistool maar met een Belgische kopie van FN. Deze wapenfabriek bouwde dit pistool voor de Duitsers.

Hij is niet van de 9. SS maar van of 2./SS-Pz.AA 1 LSSAH (KG Knittel) of 2./SS-PzGren.Rgt. 1 LSSAH (KG Hansen). Identiteit is onbekend. Foto's werden genomen op 18 december 1944.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

LAHsoldier12 schreef:dus helaas weinig informatie beschikbaar? Ik zal vanavond ff wat rondzoeken op het web. Jullie horen het morgen wel.
Vergeefse moeite.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

okke schreef:Wellicht weten ze ook wie deze soldaat is. Stuur ze een mailtje of ga bij het museum langs zou ik zo zeggen.
Weten ze niet. Rob heeft wel een paar namen van mannen die op die foto's staan maar die namen heeft hij enige jaren terug van mij gekregen 8)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Wat ik bij onderstaande foto nog het mooiste vind is dat Untersturmführer Siegfried Stiewe op zijn dooie gemak aan de overzijde van de weg door de greppel loopt terwijl de grenadiers voor de fotograaf een geposeerde "aanval" uitvoeren.
Afbeelding
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

hahaha, dat is wel een leuke
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

De meeste boeken tonen deze foto van "het gevecht" daarom ook heel schijnheilig met Stiewe er afgeknipt. 8)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
LAHsoldier12
Lid
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 sep 2004, 21:15
Locatie: De Meern (utrecht)

Bericht door LAHsoldier12 »

op de pagina staat dat de aanval geleid werd door Kampfgruppe Hansen. Op een pagina vond ik een foto van een zekere Max Hansen:
http://ardennes44.free.fr/HansenMax.jpg

Weet iemand of Max Hansen mischien bevelhebber was van de Kampfgruppe Hansen?

P.s. Harro weet jij die namen van enkele op de foto's?
Verwunden mein Herz mit eintönige Mattigkeit
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ja, Max Hansen was de commandant van Kampfgruppe Hansen.

Die namen weet ik, hoewel ze lang niet allemaal bij naam bekend zijn. Ik begon er op het STIWOT forum deze thread over...

http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... php?t=2138
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
LAHsoldier12
Lid
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 sep 2004, 21:15
Locatie: De Meern (utrecht)

Bericht door LAHsoldier12 »

zeer intressant, bedankt voor de info!
Verwunden mein Herz mit eintönige Mattigkeit
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

ik was even m'n map met WOII foto's aan het omspitten en ik vond die man bij een foto van kampfgruppe hansen :shock:

Afbeelding
Plaats reactie