Wat weet ik hier nu eigenlijk van?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Wat weet ik hier nu eigenlijk van?

Bericht door Proos »

Niet zo veel.

Ja, wel wat natuurlijk, maar je moet me echt geen moeilijke vragen gaan stellen hoor.

Dat komt, denk ik, omdat de Eerste Wereldoorlog niet in Nederland heeft plaatsgevonden en het langer geleden is. Ook heeft een andere oorlog (Tweede Wereldoorlog) zich recentelijker gemanifesteerd en dat krijgt dan automatisch meer aandacht.

Ik denk dat Belgen op 't forum hier beter in zijn.

Of vergis ik me dan?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Nederland was inderdaad neutraal tijdens WOI.
In Belgie is wel gevochten ja.

Misschien dat Lapijntje hier ons wat meer over wil/kan vertellen...

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Goed initiatief. Er zijn zoveel punten die verband met elkaar hebben. Ik houd me aanbevolen.

Groeten
Monmax
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Hoi!

Kwil gerust 't een en 't ander vertellen over de WO I maar 't probleem is dat ik er bijna niets over weet!! Mijn interesse lag vooral bij WO II, misschien omdat dat allemaal veel dichterbij is (het zou niet mogen hé, maar misschien speelt dat onbewust wel een rol) en door de verhalen van mijn opa en zo!

Maar ik vind het wel een uitdaging, zeker en vast! Dat wordt iets voor in de vakantie: me documenteren over WO I. Uiteindelijk begint de WO II wel bij WO I hé, of vergis ik mij daarin? Nee toch?

IN elk geval, k zal mijn best doen :wink: !

Lapijntje xxx
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik ben ook vast begonnen met informatie over de WO1 te verzamelen:

Ik heb een boek gekocht waarin heel beknopt het verloop van en de aanloop naar de Eerste Wereldoorlog wordt beschreven, en er zitten veel mooie foto's bij.

Aangezien ik pas begonnen ben kan ik er nog niet te veel over kwijt, maar het is reuze boeiend.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Da 's nou juist een van de leukste dingen van deze site: t wekt interesse op voor meer dan enkel WO II. Vroeger zou ik zeker niet gekeken hebben achter WO I, maar nu ben ik wel nieuwsgierig naar de verschillen bv tss WO I en WO II.

Super!
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Een redelijk goed boek om een begin mee te maken is "De kanonnen van Augustus"van Barbara Tuchman. Het beschrijft de aanloop naar de WO1 vanaf ca. 1900 tot augustus 1914. Ook voor een min of meer leek zeer goed te volgen.

Een van de problemen met onze kennis van de WO1 is dat er zo weinig over in Nederland is gepubliceerd. De laatste jaren wordt het wat beter gelukkig.

Succes.
Monmax
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

denk ik een hele makkelijk site met veel info.

http://www.wereldoorlog1418.nl/
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Als je iets wil weten over WOI, dan vraag je het maar. Ik weet niet alles, maar wel veel, ik vind het bijna net zo interessant als WOII, maar er zit wel veel minder gevoel achter.
Ik ben twee weken geleden nog nar Ieper geweest, een plaats waar hevig is gevochten en waar nu nog steeds heel veel van te zien is. Ik vond het erg indrukwekkend, het vervelende was dat de groep zo groot was (we gingen met het hele tweede jaar), een klein groepje of alleen is het best. Ik vroeg aan onze gids hoeveel er jaarlijks nog aan wapens, bommen, chemische wapens etc wordt gevonden. Hij zei, zonder overdrijven, zeker 3 ton per jaar. Hij vertelde ook dat er in zijn geheel 1,5 miljard granaten zijn afgevuurd, en dat zijn dus alleen de granaten!
Verdun vond ik wel nog veel indrukwekkender, daar is meer te zien van hoe het werkelijk was, overal nog kraters, bunkers, loopgraven en daar is ook nog heel wat te vinden, je hoeft maar een klein stukje het bos in of je vind zeker wel een granaatscherf.
Naar is dat er ieder jaar nog wel iemand overlijdt omdat er bommen mee naar huis worden genomen en daar amateuristisch ontmanteld of wat dan ook.
Zeer fascinerend WOI, zeer, de aanleiding ertoe, het eigenlijke plan, hoe het verlopen is, de propaganda, het idee van de jongens die naar het front gingen dat ze met kerst weer thuis zouden zijn, de dolkstootlegende die weer aanleiding heeft gegeven tot WOII (onder andere natuurlijk, maar het is zeker een onderdeel)
Het gedicht van John Mcrae is zo mooi:In Flanders Field
By: Lieutenant Colonel John McCrae, MD (1872-1918)
Canadian Army

In flanders fields
the poppies blow
Between the crosses, row on row,
That mark our place, and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the Dead. Short days ago
We lived, felt dawn, saw sunset glow,
Loved and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Poppies zijn klaprozen, die staan ook symbool voor WOI, omdat die ondanks de verwoestingen gewoon bleven groeien. Het laatste stuk is vrij bijzonder en wordt vaak weggelaten, omdat het zegt dat men de toorts omhoog moet houden, blijven doorgaan en niet stoppen met de oorlog en de levens verloren laten zijn, dus pro-oorlog.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Dat is zeker een mooi gedicht, Anna. Gelukkig een forum lid dat wel één en ander van de WO1 af weet! Je kennis zal vast en zeker nog weleens van pas komen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Nog een oorlogsdichter uit WO I: Siegfried Sassoon

At dawn the ridge emerges massed and dun
In the wild purple of the glow'ring sun,
Smouldering through spouts of drifting smoke that shroud
The menacing scarred slope; and, one by one,
Tanks creep and topple forward to the wire.
The barrage roars and lifts. Then, clumsily bowed
With bombs and guns and shovels and battle-gear,
Men jostle and climb to meet the bristling fire.
Lines of grey, muttering faces, masked with fear,
They leave their trenches, going over the top,
While time ticks blank and busy on their wrists,
And hope, with furtive eyes and grappling fists,
Flounders in mud. O Jesus, make it stop!


De soldaten in zijn gedichten sterven geen heldendood, maar worden gek, plegen zelfmoord, stikken in gas, verliezen hun ledematen, worden geraakt door hun eigen artillerie en verminken zichzelf om naar huis te kunnen. Realistisch dus, best wel indrukwekkend.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

het enige dat kunst doet is het speigelen van de werkelijkheid...
dit is je ware kunst....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Sommige kunstenaars zijn dan blijkbaar rijp voor het gesticht, zo'n verwrongen beeld. Maar goed deze oorlog heeft een hele hoop goede kunstenaars voortgebracht. Dat is waarschijnlijk het enige positieve dat deze oorlog heeft nagelaten. Alhoewel, versnelde invoering van het vrouwenkiesrecht was ook niet slecht.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

zijn niet alle kunstenaars rijp voor het gesticht?
of zijn we allemaal rijp voor het gesticht?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

monmax schreef:Sommige kunstenaars zijn dan blijkbaar rijp voor het gesticht, zo'n verwrongen beeld. Maar goed deze oorlog heeft een hele hoop goede kunstenaars voortgebracht. Dat is waarschijnlijk het enige positieve dat deze oorlog heeft nagelaten. Alhoewel, versnelde invoering van het vrouwenkiesrecht was ook niet slecht.
hmm, hoezo een verwrongen beeld? Het is het beeld dat hij voor ogen had, hij was zelf ook soldaat in deze oorlog. so please explain! :?

Inderdaad, vrouwenkiesrecht, zeer positief. Trouwens ook wel een heleboel vorderingen in de wetenschap, maar goed, of dat uiteindelijk positief is....

Het is ook moeilijk om iets positiefs te zien, het achterlijke en verschrikkelijke van deze oorlog overschaduwd dat gewoon, de doelloze oorlog!
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Plaats reactie