Wat weet ik hier nu eigenlijk van?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

B'Elanna schreef:
hmm, hoezo een verwrongen beeld? Het is het beeld dat hij voor ogen had, hij was zelf ook soldaat in deze oorlog. so please explain!
Ik bedoelde niet specifiek Sassoon. Ik bedoelde dat de kunstuitingen van na die tijd, en eigenlijk meer nog van na WO2, geen menselijke maat meer hadden/hebben. Wat dat aangaat waren de kunstuitingen direct na WO1 nog redelijk.

Uiteraard is dit een puur persoonlijke mening. Net als het expressionisme.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

dat vind ik altijd het grappige ; kunst is een puur perssonlijk iets; een uiting van iemands gevoel en dat gaan we vergelijken met ons persoonlijke gevoel daaromtrend en dat noem je kritiek.

volgens mij is kritiek altijd maar een raar iets, het gaat volgens mij namelijk meer om wat we zelf ervaren dan om wat de kunstenaar ervoer.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

monmax schreef: Ik bedoelde niet specifiek Sassoon. Ik bedoelde dat de kunstuitingen van na die tijd, en eigenlijk meer nog van na WO2, geen menselijke maat meer hadden/hebben. Wat dat aangaat waren de kunstuitingen direct na WO1 nog redelijk.

Uiteraard is dit een puur persoonlijke mening. Net als het expressionisme.
Aha! Ik snap je! Maar is dat eigenlijk niet een logisch gevolg van het trauma waaronder men toen leefde?
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Jawel, maar juist van de meest getraumatiseerde mensen zou je een verwrongen uiting verwachten. Voor zover mijn kennis reikt is dit echter niet het geval. Als je af en toe de schetsen ziet van mensen uit de kampen, of dagboeken etc. leest valt dit best mee. Pas later enige jaren na WO1 en WO2 komen de 'verwrongen' uitingen naar buiten. Blijkbaar heeft de mens in dit soort gevallen enige verwerkingstijd nodig.

Ja, ja psychologie van de koude grond, open deuren etc.

Ik heb er nooit zo over nagedacht tot op het moment dat de vraag gesteld werd. Op zich interessant.
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Trauma komt ook later naar boven. Ik spreek uit ervaring, nadat ik had meegemaakt wat ik had meegemaakt ben ik er heel lang heel nuchter onder geweest, ook zo van, het valt wel mee, lekker feesten zuipen en vergeten! Een jaar later was het wel anders, komt hoe dan ook naar boven, op wat voor manier dan ook, maar het heeft inderdaad zeker tijd nodig!! Dus dat zou het zeker kunnen verklaren.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Kunstenaars in het gesticht

Bericht door paulstolk »

Siegfried Sassoon zat daarwerkelijk in het gesticht door de traumatische dingen die hij mee had gemaakt in de loopgraven. De film "Regeneration" gaat voornamelijk over hem.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

NRC 7-11-2003

Bericht door paulstolk »

In het NRC van 7-11-2003 staat een heel artikel over belgische vluchtelingen, waar ze precies naar toe zijn gegaan.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Er zijn een aantal verschillen en overeenkomsten tussen de Eerste Wereldoorlog en de Tweede Wereldoorlog.

De verschillen:

- Wanneer de Eerste Wereldoorlog uitbreekt melden veel soldaten zich spontaan aan. Ze willen heel graag de vijand verslaan. Kijk eens naar de film "Im Westen nichts neues" of "All quiet on the western front". Daar zie je een docent die hartstochtelijk verteld over het front en dat al zijn leerlingen daar naar toe moeten.
Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog heerste er voornamelijk angst en verwarring onder de Europese bevolking.

- De Tweede Wereldoorlog was voornamelijk een bewegingsoorlog, terwijl het grootste gedeelte van de gevechten in de Eerste Wereldoorlog op een relatief klein gebied zijn uitgevoerd.

- Bij de Eerste Wereldoorlog waren voornamelijk soldaten betrokken, bij de Tweede Wereldoorlog waren het soldaten en burgers.

Een overeenkomst:

- Bij beide oorlogen was censuur en propaganda een belangrijk instrument.

Ik begrijp dat dit niet volledig is, maar geeft het wel in grote lijnen weer.

Sinds ik in Ieper ben geweest heeft ook de Eerste Wereldoorlog mijn bijzondere interesse.

Voor de verzamelaars: Er is in Ieper een klein winkeltje dat zeer interessante spullen verkoopt, de naam is me alleen even ontschoten. Bedenk wel dat deze verkoper erg duur is!!!

Een tip voor degene die meer wil weten over WO1:

De Eerste Wereldoorlog, 1914-1918 van John Keegan. Een zeer compleet en lezenswaardig boek.
pieter de vleminck
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 dec 2003, 20:31
Locatie: denderleeuw oost-vlaanderen belgie

Bericht door pieter de vleminck »

Als je intresante boeken wil lezen en die dan nog eens waar gebeurd zijn kan je eens in de plaatselijke bibliotheek kijken naar de boeken van Geert Spillebeen, het zijn wel jeugd romans, maar datlaat niet weg dat een volwasenne ze ook kan lezen.
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ook het boek Velden van Weleer is erg interessant. Het is een reisgids die langs het front van Belgie en Frankrijk gaat met informatie wat er allemaal gebeurt is.
De Eerste Wereldoorlog schijnt nog heel erg te leven bij de Engelsen, die komen jaarlijk met duizenden naar de voormalig slagvelden. Niet alleen bij de Engelsen maar ook bij de Fransen en Belgen leeft de WO1 nog.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

ik weet de periode aantal grote veldslagen maar meer niet
Starting up again
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

paulstolk schreef: Voor de verzamelaars: Er is in Ieper een klein winkeltje dat zeer interessante spullen verkoopt, de naam is me alleen even ontschoten. Bedenk wel dat deze verkoper erg duur is!!!

Een tip voor degene die meer wil weten over WO1:
The shell holl cafe is dat
hij is duur
heeft meer boeken (erg veel dat wel) dan militaria
maar hij zelf is een eikel
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

een van de beste boeken die ik ken zijn
"First day on the somme" van martin middelbrook
"De oorlogs dagboeken van Louis Barthas (Tonnenmaker) 1914 - 1918"
"Im Westen nichts neues" van Erich maria Remarque
er zijn er meer maar dit zijn toch wel de top
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Een zeer mooi gedicht uit w.o. I, geschreven door Wilfred Owen een Engels officier tijdens de oorlog.

Futility
Move him into the sun -
Gently its touch awoke him once,
At home, whispering of fields unsown.
Always it woke him, even in France,
Until this morning and this snow.
If anything might rouse him now
The kind old sun will know.


Think how it wakes the seeds, -
Woke, once, the clays of a cold star.
Are limbs, so dear-achieved, are sides,
Full-nerved, - still warm, - too hard to stir?
Was it for this the clay grew tall?
- O what made fatuous sunbeams toil
To break earth's sleep at all?

Afbeelding
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

Anzac16 schreef:een van de beste boeken die ik ken zijn
"First day on the somme" van martin middelbrook
"De oorlogs dagboeken van Louis Barthas (Tonnenmaker) 1914 - 1918"
"Im Westen nichts neues" van Erich maria Remarque
er zijn er meer maar dit zijn toch wel de top
Ik wil er nog twee toevoegen:

Henri Barbusse - Het vuur (Le Feu) Een hele menselijke beschrijving van de eerste oorlogsjaren door een Franse soldaat. Persoonlijk vind ik het een nog mooier boek dan dat van Barthas.
Ernst Junger - Oorlogsroes (In Stahlgewittern) Een bijna klinische beschrijving van de ervaringen van een Duitse officier.
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
Plaats reactie