Wat weet ik hier nu eigenlijk van?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

Beste Bob,

Wat mooi dat je nu al weet dat je spulletjes ooit in een museum terecht komen. Ik vraag me af waar mijn gedenkplaatje op de Belgische begraafplaats is gebleven. Bij een of andere souvenirjager, bij een slagveldtourist? Verkocht voor wat kleingeld? Hoe dan ook: het gedenken van deze persoon is een stuk moeilijker geworden zonder zijn beeltenis. Ondanks dat zoek ik hem steeds weer op, een bloemetje... Ik beschouw dergelijke verzamelaars als criminelen omdat ze een hoop kapot maken zonder dat ze iets toevoegen. En weet je wat zo erg is? Ze lopen er hier in Holland ook nog eens mee te pochen! Alsof het zo dapper is wat ze doen.
Alsof het ontlopen van de Franse en Belgische Justitie een spelletje is! Draai op de slagvelden een steen om en je ziet ze: naast de wormen en de pissebedden!

Fijn dat er in België nog mensen oprecht bezig zijn! Af en toe schaam ik me er voor Nederlander te zijn. Diknek in het Westhoeks, in een adem genoemd met de misdadiger die persé zijn buit van de slagvelden, de grote begraafplaatsen, wil afslepen. Ter meerdere glorie van hemzelf, zijn bankrekening of zijn verzameling.

Groeten,

Remarque
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

ik weet niet op welke verzamelaars je doelt
maar aan gezien het vele bezoek aan mijn website hoop ik niet dat mij als verzamelaar daar ook onder schaart
want ik heb zeer zeer veel respect voor de mannen die daar achter zijn gebleven
als ik bijv. mensen op beursen gevonde ID plaats zie verkopen draait mijn maag ook om
mijn mening als men zo iets vind moet men dit aan geven
toen wij een een Franse soldaat gevonden hadden hebben we dit aan gegeven aan de politie ...............wat zij er aan doen weet ik niet

we hebben een kruis gemaakt een hem toch nog een graf gegeven

dat er mensen zijn die het veld in gaan om de slagvelden te bezoeken moet en mag kunnen iedereen is daar wel eens geweest
zelf Heijsters.

maar ik ben wel van mening dat hoe de plaatselijke middestand er mee omgaat niet goed vind
het begint op een soort disney land aan het worden en dat vind ik zelf niet imho niet echt respectvol
geld geld daar draait het om

Ik heb een stand punt als ik wil geenngeld hebben voor bodemvonsten
meerdere mensen hier op dit forum kunnen dit beamen

goed ik ga me verder hier in in verdedigen
ieder met bezig zijn met zijn hobby al is het WO1 of WO2
dus als je graag naar de velden van eer gaat prima
wil je het niet ook prima.
maar jij heb een duidelijke mening hier over prima maar laat iedereen in hun waarde.
en als iemand anders een andere mening of idee heeft is hij niet meteen onkundig zo als jij mij noemt.
ook ik kan niet alles weten ben ook maar een mens.
dat ik mijn diep ligende mening niet niet kan/wil heb ik zo mijn reden voor
misschien reageer ik wel wat heftig ik weet dat ik daar op moet leten
(bij deze doe ik dat weer eens)

niet alles wat jij doet of leest is de manier waar op het moet
ik hoop dat we ons "menings verschil" uit de wereld kunnen helpen en op gewone voet verder kunnen gaan
Gr
Brodie
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Remarque schreef:Het lijkt me Iron Marc en Käthe dat mensen die de slagvelden betreden met metaaldetector en schep in de hand dit niet uit respect doen, maar louter en alleen om iets te jatten. En er is wel degelijk een hoop op tegen Iron Marc! Want laten we niet vergeten dat de Franse regering hun slagvelden tot cultuurhistorisch bezit heeft verklaard en ze derhalve beschermt tegen lui die stiekem spulletjes willen wegnemen. Niet voor niets heeft de Franse regering strenge straffen gesteld op dergelijk wangedrag. Of staan de slagvelddieven soms boven de wet? Hoeven ze als gast van het land zich niet aan de regels te houden? En wat is het nut? Behalve puur egoistisch eigenbelang? Wie wordt er beter van behalve zijzelf? Ze dragen niets bij aan historisch besef, het enige dat ze doen is meenemen wat van hun gading is. Zo zijn er in Ieper alleen al 100.000 Britten vermist, naar schatting evenveel Duitsers hebben geen echt graf. Die mannen liggen daar nog in die paar vierkante kilometer aarde. Je bent dan toch heel ziek als je op zo'n begraafplaats gaat zoeken? Een ander motief, om dit te doen, dan botte sensatiezucht en hebberigheid kan ik niet bedenken!
Als ik een slagveld bezoek betreed ik deze met groots respect voor de gesneuvelden! Om te spreken van sensatiezucht is bij mij geen sprake! Ik ga er heen om mijn respect te tonen en om een beeld proberen te krijgen van wat er zich moet hebben afgespeeld.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

779arien schreef: Ik ben reeds meermaals in Verdun en omstreken geweest maar 'k heb nooit enig 'souvenir' meegenomen. Remarque heeft volledig gelijk.
Nochtans geef ik toe dat de items die ik verzamelde ook van een slagveld komen. Misschien minder bekend, maar alles vond ik tussen de rechter IJzeroever en het militaire kamp van Lombardsijde (België). Sommige stukken zijn te zien op mijn website.
Ik heb alles wat ik bezit gewoon OPGERAAPT. De plaats waar ik die spullen vond (een oude marinebasis) is momenteel volledig ontmanteld en er werden tonnen vreemde zandgrond overgestort om een natuurgebied aan te leggen. Indien ik die zaken niet had verzameld waren ze, zoals zoveel anderen, voor altijd verloren.
Maar dit is dan toch eigelijk ook het geval met het zoeken met detector, hierbij haal je ook overblijfselen uit de grond die anders waarschijnlijk voor altijd verborgen blijven of wegrotten voordat ze aan de oppervlakte komen. Wat er dan mee gebeurt is weer wat anders, of het geschonken wordt aan een museum of wordt opgenomen in een prive collectie.

Dit neemt dan toch niet weg dat er ook mensen zijn die met detector zoeken en dit met groot respect doen. Tuurlijk zijn er ook gasten die respectloos zoeken, graven roven en er alleen maar geld aan willen verdienen en door dit soort gasten wordt er een beeld geschetst dat alle mensen met detector zo zijn, wat in mijn ogen absoluut niet het geval is!
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Brodie schreef:ik weet niet op welke verzamelaars je doelt
maar aan gezien het vele bezoek aan mijn website hoop ik niet dat mij als verzamelaar daar ook onder schaart
want ik heb zeer zeer veel respect voor de mannen die daar achter zijn gebleven
als ik bijv. mensen op beursen gevonde ID plaats zie verkopen draait mijn maag ook om
mijn mening als men zo iets vind moet men dit aan geven
toen wij een een Franse soldaat gevonden hadden hebben we dit aan gegeven aan de politie ...............wat zij er aan doen weet ik niet

we hebben een kruis gemaakt een hem toch nog een graf gegeven

dat er mensen zijn die het veld in gaan om de slagvelden te bezoeken moet en mag kunnen iedereen is daar wel eens geweest
zelf Heijsters.

maar ik ben wel van mening dat hoe de plaatselijke middestand er mee omgaat niet goed vind
het begint op een soort disney land aan het worden en dat vind ik zelf niet imho niet echt respectvol
geld geld daar draait het om

Ik heb een stand punt als ik wil geenngeld hebben voor bodemvonsten
meerdere mensen hier op dit forum kunnen dit beamen

goed ik ga me verder hier in in verdedigen
ieder met bezig zijn met zijn hobby al is het WO1 of WO2
dus als je graag naar de velden van eer gaat prima
wil je het niet ook prima.
maar jij heb een duidelijke mening hier over prima maar laat iedereen in hun waarde.
en als iemand anders een andere mening of idee heeft is hij niet meteen onkundig zo als jij mij noemt.
ook ik kan niet alles weten ben ook maar een mens.
dat ik mijn diep ligende mening niet niet kan/wil heb ik zo mijn reden voor
misschien reageer ik wel wat heftig ik weet dat ik daar op moet leten
(bij deze doe ik dat weer eens)

niet alles wat jij doet of leest is de manier waar op het moet
ik hoop dat we ons "menings verschil" uit de wereld kunnen helpen en op gewone voet verder kunnen gaan
Gr
Brodie

ik weet niet op welke verzamelaars je doelt
maar aan gezien het vele bezoek aan mijn website hoop ik niet dat mij als verzamelaar daar ook onder schaart
want ik heb zeer zeer veel respect voor de mannen die daar achter zijn gebleven
als ik bijv. mensen op beursen gevonde ID plaats zie verkopen draait mijn maag ook om
Ik denk ook niet dat remarque op jou doelt met de omschrijving "lijkenpikkers, grafschenners", toch?
Als ik zo je woorden lees en je topics, en je website bezoek zie ik je nog niet zo 1,2,3 rondstruinen met een schep en detector, toch?
Kan me vergissen hoor, ik ben en blijf nu eenmaal naief..
toen wij een een Franse soldaat gevonden hadden hebben we dit aan gegeven aan de politie ...............wat zij er aan doen weet ik niet

we hebben een kruis gemaakt een hem toch nog een graf gegeven
Ontroerend...
dat er mensen zijn die het veld in gaan om de slagvelden te bezoeken moet en mag kunnen iedereen is daar wel eens geweest
zelf Heijsters.
Wie weet heb je hem weleens ontmoet :)

Ik heb een stand punt als ik wil geenngeld hebben voor bodemvonsten
meerdere mensen hier op dit forum kunnen dit beamen
Wat voor bodemvondsten spreek je dan over?
Dingen die voor je liggen?
Of zaken die bij het omploegen, of werken van de bodem, naar boven gegaan zijn?

maar jij heb een duidelijke mening hier over prima maar laat iedereen in hun waarde.
en als iemand anders een andere mening of idee heeft is hij niet meteen onkundig zo als jij mij noemt.
ook ik kan niet alles weten ben ook maar een mens.
dat ik mijn diep ligende mening niet niet kan/wil heb ik zo mijn reden voor
misschien reageer ik wel wat heftig ik weet dat ik daar op moet leten

Ik denk dat een duidelijke mening niet per definitie disrespectvol is.
Ik kan me wel voorstellen dat als je ergens zeer veel vanaf weet, en dat meen ik uit de woorden van remarque te proeven, jeje als tegenpartij in de discussie onkundig voelt,
ik voel me ook heel vaak onkundig hoor, maar ik leer graag bij..
En ik denk dat je als moderator van een WW1 forum, ook graag wilt bijleren, er is nog zoveel..
En toch, toch ben ik heel erg benieuwd naar je diep liggende mening,
pure interesse!

En heftig reageren, och...
Ik ga er vooralsnog van uit dat jeje hobby op een integere manier uitvoert.
Het is ook mijn hobby, een deel van m'n leven,
en ik weet hoe ik ermee omga,
en ja,
ik ga er maar weer vanuit dat iedereen zo is,
naief ben en blijf ik...
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

Mag ik een paar vragen stellen? En geef nou gewoon, puntsgewijs, een kort antwoord.

Hoe noem je iemand die stelselmatig, willens en wetens, de Franse wetten betreffende de bescherming van het Franse cultuurgoed overtreedt? Iets dat in Frankrijk als misdaad geldt!

Ben je van mening dat je als Nederlander boven de Franse wet staat of vind je dat je de wetten van het land waar je te gast bent moet respecteren?

Hoe is het betreden van slagvelden met metaaldetector, schep en een zak om vondsten in op te bergen te rijmen met respect???

Wat is het nut van het stelen van spulletjes van dode soldaten, die er deels nog liggen, anders dan persoonlijk gewin en sensatiezucht?

Is het aan Nederlandse slagveldbezoekers om zomaar te zeggen 'anders roest het maar weg' of is het aan de Franse regering om te bepalen wat er met hun culturele erfgoed moet gebeuren?

Zijn de spullen die bij de dode soldaat lagen met hem herbegraven? Als je nu zegt dat er geen spullen waren dan zijn jullie als amateurs te werk gegaan, want het lijkt me niet dat soldaten in hun blootje sneuvelden.

Is het dus mogelijk dat jullie door het verstoren van dit graf identificatie onmogelijk hebben gemaakt?
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Remarque schreef: Hoe is het betreden van slagvelden met metaaldetector, schep en een zak om vondsten in op te bergen te rijmen met respect???
Remarque, ik zoek ook weleens op een oud slagveld naar overblijfselen uit die slag. Dit maakt me nog geen lijkenpikker, ik ga er niet zoeken speciaal om effe lekker lijken te roven en zonder respect voor de doden. Integendeel, voor ik daar ga zoeken breng ik eerst een bezoekje aan het monument en ik heb zelfs contact opgenomen met een veteraan die daar vocht en er ook veel vrienden verloor. Hij weet dat ik daar soms ga zoeken en vind het helemaal niet erg. Hij heeft mn vondsten eens bekeken en vond het zelfs een beetje interessant. Ik vind er niks speciaals of bijzonders dus waarom zou ik niet naar een andere zoekstek gaan waar wel zat ligt? Omdat waar ik zoek lekker in de buurt ligt? Nee, omdat er mensen vochten die ik kende en ik respect voor ze heb
Dan kun je jezelf geen lijkenpikker noemen dacht ik :) Er zijn helaas wel van zulke mensen maar de ene detectorzoeker is de ander niet he :wink:
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Remarque schreef:Mag ik een paar vragen stellen? En geef nou gewoon, puntsgewijs, een kort antwoord.

Hoe noem je iemand die stelselmatig, willens en wetens, de Franse wetten betreffende de bescherming van het Franse cultuurgoed overtreedt? Iets dat in Frankrijk als misdaad geldt!
Ik ga al zins 1983 naar de vormalige slagvelden
zo ook iedere andere mede lid van de WFA zo ook Heijsters en Andriesen
ik bezoek het om meer te weten te komen over die oorlog
Als ik daar kom en zie hoe de Franse daar omspringen met hun Culturele ervg goed dat zijn zij nog fouter bezig dan wij Hollanders
Ik neem alleen maar het voorbeelt dat de Franse regering een vliegveld wil gaan bouwen in het Somme gebied
Ben je van mening dat je als Nederlander boven de Franse wet staat of vind je dat je de wetten van het land waar je te gast bent moet respecteren?
Ik respecteer de Franse wet
Hoe is het betreden van slagvelden met metaaldetector, schep en een zak om vondsten in op te bergen te rijmen met respect???
Ik bezig geen detector
en ik laat als ik ze vind menselijk resten liggen
en een patroon is iets anders vind ik
Wat is het nut van het stelen van spulletjes van dode soldaten, die er deels nog liggen, anders dan persoonlijk gewin en sensatiezucht?
Ik vind het een zware beschuldiging dat dit stelen is
dus "de Diggers" noem je ook dieven!!!!
ga eens langs bij die mensen en dan zul je zien dat ze de dode meer zeer veel respect behandelen.
ik vind het imho een zeer erge aantijging dat jij me beschuldig van pesoonlijk gewin
want als je mijn stuk goed leest dan heb ik een duidelijk standpunt over bodemvonsten
Is het aan Nederlandse slagveldbezoekers om zomaar te zeggen 'anders roest het maar weg' of is het aan de Franse regering om te bepalen wat er met hun culturele erfgoed moet gebeuren?
Als je eens wist wat de Franse er mee dede.......
dat is niet mals
als voorbeeld
een nep bunker bouwen op het fort Douaumont puur voor de toerist
Zijn de spullen die bij de dode soldaat lagen met hem herbegraven? Als je nu zegt dat er geen spullen waren dan zijn jullie als amateurs te werk gegaan, want het lijkt me niet dat soldaten in hun blootje sneuvelden.
ja alles laten liggen waar het lag
en er lag alleen zijn Helm nog en wat leer
Uniform was vergaan maar dat lijkt me logisch
ik ben nog nooit iemand tegen gekomen de zei dat een completen soldat heeft gevonden met gepoetste schoen

Is het dus mogelijk dat jullie door het verstoren van dit graf identificatie onmogelijk hebben gemaakt?
Nee
als ik vertel dat de Digger er van de 190 gevonde jonges en maar in staat zijn geweest er 2 de indetificeren
zegt dit genoeg

de Franse gooien het lichaam gewoon in het knekelhuis en doen er niets mee
ook al had hij een naamplaat
dit gebeurt echt
Bijv
De Diggers hadden een schedel gevonden en duidelijk voorbeelt van een lichaam dat tijdens de oorlog merdere keren begraven is door granaat inslagen
ze boden het als eerste aan aan de Engelse (het lag in een Engelse loopgraaf) Die wouden hem niet hebben
toen maar aan de Franse
die wouden hem ook niet hebben
uiteindelijk is hij in een Duits massagraf gekomen

Respectvol gaan die Franse en Engelse om met hun erfgoed

maar ik hoop dat je je aantijgingen jegens de slagveld bezoeker wilt intrekken
want ik persoonlijk vind dat stuitend
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ja ach mijn mening over het verzamelen van originele militaria/bodemvondsten van WO1 en WO2 is vrij duidelijk: ZONDE. Waarom ergens in een kastje thuis stoppen als het eigenlijk in een museum thuishoort waar iedereen het kan bewonderen en ervan kan leren??
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

mee eens
maar als je weet dat zolders van museas vol liggen met spullen die nooit te zien zijn

dan is dat toch ook zonde
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Brodie schreef:museas
Het is musea of museums. 'museas' kan niet :)

Ben ik helemaal met je eens. Soms zie je een reportage van een museum en dan bekijken ze ook het magazijn waar het interessantse materiaal ligt en dat is zeker zonde.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

ja ja
weet ik dat het niet goed geschreven is :|

maar dan is het toch niet erg dat er mensen zijn die die spullen verzamelen?

maar de mens verzamelt nu eenmaal of het nu Militaria is of kantklos materiaal
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Is het dan beter dat de bodemvondsten blijven liggen en zo wegrotten? :(
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Vaak wordt het materiaal achtergehouden wegens ruimte- en/of geldgebrek. Ik ben er zeker van dat als musea aan beiden voldoende zouden hebben, dat alles tentoongesteld zal worden.

En het argument dat de mens nu eenmaal verzamelt is juist, maar ik blijf van mening dat zulke spullen (emblemen, persoonlijke uitrustingssstukken etc.) in een museum thuishoren.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

ligt er aan wat
menselijke resten zeker wel laten liggen
en explosiefen ook
Plaats reactie