Maak je eigen etalagepop!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Maak je eigen etalagepop!

Bericht door Nico Roelofs »

Zoals veel van jullie al weten maak ik me eigen etalagepoppen. Zelf heb ik het ontwerp voor de pop niet ontworpen. Dat heeft een hele goede kennis van mij gedaan. Hij heeft aan de hand van een winkel etalagepop een pop ontworpen die te maken is van hout en pc. De eerste 2 poppen in me collectie zijn ook door hem gemaakt in ruil voor hout en pvc zodat hij zelf vele poppen kon maken. Doordat ik van de poppen mallen heb gemaakt, kan ik nu iedere keer weer nieuwe poppen zelf maken.

Ik krijg regelmatig de vraag van andere forumleden hoe ik die poppen maak en of ze me het me uit willen leggen hoe ik dat doe. Omdat dit niet zo 1, 2, 3 uit te leggen is heb ik besloten dit stap voor stap op het forum te gaan uitleggin in dit topic. Aan de hand van deze uitleg is het mogelijk om zelf een etalage pop te maken.

Het voordeel van zelf poppen maken is dat je een pop helemaal op een uniform kan aanpassen. Heb je een klein uniform dan maak je gewoon een kleine pop. Ook kun je poppen maken in diverse standen. Bijvoorbeeld zitten, op 1 knie laten zitten enzovoorts.

Wat wel weer een nadeel is van zelf poppen maken is dat de materialen niet goedkoop zijn. Dus als je niet goedkoop aan hout en pvc kan komen is een winkel etalagepop ook net zo makkelijk. Ook moet je wel een beetje technisch zijn, want echt makkelijk is het niet.

Als je alle stappen hier gaat volgen dan heb je uit eindelijk zelf ook een mooie etalagepop. Het zal wel even duren voordat alles erop staat want ik ga voor de uitleg van deze pop ook een etalage pop maken. De pop die ik ga maken is voor iemand met een normaal postuur.

Het enigste wat je als laatste moet doen is een hoofd en een set handen kopen.

Voorbeeld van een bijna voltooide pop en het uiteindelijke resultaat met uniform.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nico Roelofs op 14 mar 2005, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Succes er mee! in iedergeval tof dat je dit hier post!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stap 1.

Ik begin altijd met de schouders. Als eerst dienen de volgende stukken gezaagd te worden die staan aangegeven op de foto’s. Ik maak deze altijd van hechthout van 2cm dik. De maten staan er globaal op aangegeven. De rondingen zul je er op gevoel op moeten tekenen.

Bij de eerste foto zijn 4 kleine inhammen deze hebben een afmeting van 2cm diep en 4,5cm breed.

Afbeelding

Op de tweede foto zijn 2 exact dezelfde stukken hout te zien. Deze moeten ook in 2 voud gemaakt worden. De rechter geeft de lokatie aan waar later het scharnier punt komt voor de schouders.

Afbeelding

Op de derde foto zijn weer 2 stukken hout te zien. De linkse moet ook 2 maal gemaakt worden. Het kleine hoekje wat bij de rechter is weg gehaald is 1cm bij 1cm.

Afbeelding

De volgende stap zal waarschijnlijk morgen volgen.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Nico, de grootste schouder komt aan de binnenkant neem ik aan?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Darryl schreef:Nico, de grootste schouder komt aan de binnenkant neem ik aan?
Ja klopt, maar heb geduld. Vanavond zal ik waarschijnlijk laten zien waar precies. Want er zit ook nog een voor en achterzijde op die dingen. :P
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Humms heb ik jou ook niet op t.v. gezien?
Werkte jij niet met Mirna Goosens en Rob (debillenknijper) in eigen huis en tuin?? :arrow: :lol:

Nee Nico ziet er erg technisch uit, nadat de pop af is en bekleed met een uniform zie je het er niet aan af dat het een hobby bob creatie is!!
Jammer dat ik 2 linker handen heb!!
Ik heb namelijk een R.A.F. uniform wat nooit op een paspop past, daarom plaats ik hem altijd op me stretcher en vul ze lichaam op met plastictassen
Maar zo is het idd een goede oplossing als je mannequins te kort komt.
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Maj.Cain schreef:Humms heb ik jou ook niet op t.v. gezien?
Werkte jij niet met Mirna Goosens en Rob (debillenknijper) in eigen huis en tuin?? :arrow: :lol:

Nee Nico ziet er erg technisch uit, nadat de pop af is en bekleed met een uniform zie je het er niet aan af dat het een hobby bob creatie is!!
Jammer dat ik 2 linker handen heb!!
Ik heb namelijk een R.A.F. uniform wat nooit op een paspop past, daarom plaats ik hem altijd op me stretcher en vul ze lichaam op met plastictassen
Maar zo is het idd een goede oplossing als je mannequins te kort komt.
Nee Nico was de billenknijper, geloof me ik kan het weten! :P

Hey maar Cain, als jij nou een keer een beetje de materialen bij elkaar verzameld. Dan kom je een keer een dag naar mij toe en dan knutselen we keer een pop in elkaar. Met een dag moet het wel te doen zijn met zijn 2en. Normaal ben ik in me uppie 1,5 dag bezig. :P
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Is er bij jou geen gamma of hobby bob winkel bij jou in de buurt!!???
Maar leuk idee doen we, maar wanneer moeten we ff kijken!!

Maj.Cain (German tanks coming down the street and my P.I.A.T. amunition has run out darn)
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Haai Nico,
ziet er goed uit! Ik had een ideetje om de poppen iets 'dikker' te laten lijken: als je van dat bobbeltjes-plastic om de pvc heen wikkelt en eventueel om het middenrif, dan lijkt het alsof de persoon iets meer te eten heeft gekregen (op de foto lijkt de soldaat een beetje zielige beentjes te hebben) Maar nogmaals: ziet er erg mooi uit! Mijn complimenten, ik bouw met je mee :wink:
Hic manebimus optime
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Boroskov schreef:Haai Nico,
ziet er goed uit! Ik had een ideetje om de poppen iets 'dikker' te laten lijken: als je van dat bobbeltjes-plastic om de pvc heen wikkelt en eventueel om het middenrif, dan lijkt het alsof de persoon iets meer te eten heeft gekregen (op de foto lijkt de soldaat een beetje zielige beentjes te hebben) Maar nogmaals: ziet er erg mooi uit! Mijn complimenten, ik bouw met je mee :wink:

Bedankt voor het compliment! Maar het is wel een idee jah om bubbeltjes plastic te gebruiken. Maar voor de boven benen gebruik ik een pvc pijp met een diamter van 110mm. Maar als je dus nog dikkere benen wilt zou je ook over kunnen stappen naar een pvc pijp met een diamater van 125mm.

Zo heb ik voor mijn Brotse motorrijder bij de enkels een stukje pijp moeten gebruiken met een diamater van 63mm. Terwijl ik daar normaal 80mm heb. Dit omdat ik anders de laarzen niet aan kreeg.

Maar in ieder gevaal mooi dat je ook mee bouwt! Vanavond staat er weer wat bij. :P
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Maj.Cain schreef:Is er bij jou geen gamma of hobby bob winkel bij jou in de buurt!!???
Maar leuk idee doen we, maar wanneer moeten we ff kijken!!

Maj.Cain (German tanks coming down the street and my P.I.A.T. amunition has run out darn)
Ja die hebben we ook in onze buurt. Maar we kijken wel. We gaan gewoon een mooie pop maken voor je RAF soldier! Miscshien is een zittende wel leuk? Je hebt nu namelijk allemaal staande. :P
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Ja, de enkels zijn natuurlijk altijd minder dik en aangezien er toch laarzen overheen zitten is dat voor het oog geen probleem. Misschien dat door het bubbeltjesplastic het er ook iets minder 'hard' uitziet en wat natuurlijker overkomt (maar dat is uiteraard gewoon een kwestie van uitproberen).

Er zijn toch ook van die pakketten te koop in de winkel, waarbij je iedere week bv een onderdeel van een radiografisch bestuurbare auto kunt kopen, om zo uiteindelijk je auto af te bouwen...... je hebt een gat in de markt gevonden Nico; Nu in de winkel Deel 1 van je eigen mannequin :wink:
Hic manebimus optime
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Boroskov schreef:Ja, de enkels zijn natuurlijk altijd minder dik en aangezien er toch laarzen overheen zitten is dat voor het oog geen probleem. Misschien dat door het bubbeltjesplastic het er ook iets minder 'hard' uitziet en wat natuurlijker overkomt (maar dat is uiteraard gewoon een kwestie van uitproberen).

Er zijn toch ook van die pakketten te koop in de winkel, waarbij je iedere week bv een onderdeel van een radiografisch bestuurbare auto kunt kopen, om zo uiteindelijk je auto af te bouwen...... je hebt een gat in de markt gevonden Nico; Nu in de winkel Deel 1 van je eigen mannequin :wink:
Ja het is gewoon een kwestie van proberen. Zelf zou ik niet geen voor bubbeltjes plastic omdat je dan weer met tape gaat werken. Dat vindt ik persoonlijk niet mooi. Ik zou gewoon kiezen voor een grotere diamater pvc. Desnoods laat ik het halverwege het been overlopen in een iets kleinere diamater.

Haha die gat in de markt heb ik niet gevonden maar een goeie kennis van mij. Hij heeft het ontwerp voor die poppen gemaakt. Maar dit is alleen goe dt edoen als je goedkoop aan de materialen kan komen anders wordt het nog een dure pop. :)
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stap 2.

Ik ben weer een klein stukje verder. Dus ik kan weer wat laten zien.

Op de volgende foto is het stuk hout te zien wat ook op de eerste foto van stap 1 te zien was. Op deze vorm dienen de maten uitgezet te worden zoals aangegeven op de foto.

Afbeelding

Op de volgende foto is te zien hoe de 2 grote houten vormen, waarvan 1 te zien op de 3e foto bij stap 1 op plaat gemonteerd zijn. De meest steile zijden van de 2 stukken hout zitten aan de voorzijde van de plaat. Ik maak iedere vorm vast met 3 schroeven die ik eerst doe voorboren.

Afbeelding

De volgende foto is weer een stukje verder in het proces. Op de eerste foto van stap 2 is te zien tot waar deze moet komen. Deze maak ik vast met 2 schroeven. Ook deze heb ik eerst voor geboord.

Afbeelding

Dan dient er nog een stukje panlat gezaagd te worden van 13cm lang. Dit is van een panlat met een afmeting van 2cm bij 4,5cm. Hoe en waar deze gemonteerd moet worden, vertel ik later.

Afbeelding


Tip: Plaats de kleine vormpjes nog niet aan het uit einden van de houten plaat want anders moet je deze er later weer afhalen.
Laatst gewijzigd door Nico Roelofs op 18 mar 2005, 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

ff een vraag tussendoor! Nico op de voorlaatste foto zie je een ''malletje'' waar heb je dat van gemaakt?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Plaats reactie