hoe is hij ontstaan?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Guilieaap

hoe is hij ontstaan?

Bericht door Guilieaap »

hallo,

Mijn vraag is: Hoe is de tweede wereldoorlog (WO2) ontstaan?

Groetjes mij
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

voornamelijk naar aanleiding van de eerste wereldoorlog (verdrag van versailles, duitsers moesten veel geld betalen en mochten geen leger meer opbouwen.)
maar duitsland begon toch een leger op te bouwen (andere landen deden niks) en hitler viel in 1939 Polen binnen
dat is zowat het beging in het kort...
mvg
simon
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ja, door de Vrede van Versailles werd Duitsland in vele opzichten te streng in de ''hand'' gehouden. Ze mochten inderdaad geen leger opbouwen, ze moesten heel veel geld afbetalen aan de Geallieerden van de WO I. In 1923 was er de grote economische crisis, toen klapte de Duitse Economie in elkaar. Tot het midden van de oorlog begon Duitsland weer langzaam omhoog te komen met de economie. Ook nam Hitler in 1936 het Rijnland in (was tegen de vrede van versailles), daarna lijfde hij Oostenrijk in in 1938 en in datzelfde jaar ook Sudetenland (strook land in Tsjecho-Slowakije). Toen stelden Frankrijk en Engeland een ultimatum aan Duitsland. Duitsland zou geen grondgebied meer mogen pikken, anders zou het oorlog worden. Hitler nam Polen in op September 1939 en zo begon de WO II..
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

in Maart 1939 nam Hitler ook Tsjechië in, echter deed Frankrijk en Engeland er niks tegen ;)
Ik heb er geen kracht meer voor
petain
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 feb 2005, 22:48

Re: hoe is hij ontstaan?

Bericht door petain »

Guilieaap schreef:hallo,

Mijn vraag is: Hoe is de tweede wereldoorlog (WO2) ontstaan?

Groetjes mij
Dit is wel een bijzonder moeilijk in een paar regels te beantwoorden vraag.
Ik weet het, het klinkt wellicht ouderwets maar koop of leen eens een boek!
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Omdat die Duitsers met veel te veel waren en ze Lebensraum wilden in het Oosten.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Het ontstaan van de Tweede Wereldoorlog kun je ook lezen op http://www.wo2.nl -> kinderen -> tijdmachine -> 1939.

Uitleg aldaar in te begrijpen taal met plaatjes en geluid.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
yhjbjmk

dfxcbvfchg

Bericht door yhjbjmk »

RelicHunter44 schreef:Ja, door de Vrede van Versailles werd Duitsland in vele opzichten te streng in de ''hand'' gehouden. Ze mochten inderdaad geen leger opbouwen, ze moesten heel veel geld afbetalen aan de Geallieerden van de WO I. In 1923 was er de grote economische crisis, toen klapte de Duitse Economie in elkaar. Tot het midden van de oorlog begon Duitsland weer langzaam omhoog te komen met de economie. Ook nam Hitler in 1936 het Rijnland in (was tegen de vrede van versailles), daarna lijfde hij Oostenrijk in in 1938 en in datzelfde jaar ook Sudetenland (strook land in Tsjecho-Slowakije). Toen stelden Frankrijk en Engeland een ultimatum aan Duitsland. Duitsland zou geen grondgebied meer mogen pikken, anders zou het oorlog worden. Hitler nam Polen in op September 1939 en zo begon de WO II..
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

???
is toch juist...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Beter kan ik het zelf niet verwoorden Relichunter.
Ksnap je reactie niet yhjbjmk.

Shifty
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Pff ik heb toen enkele 10-tallen pagina's uit me kop moeten leren...Gelukkig let ik altijd op bij geschiedenis, dus t viel mee :)

Maar waar je op kan zoeken is:
Verdrag van Versailles
NSDAP - Hitler
Economische crisis 1923 (rieseninflation)
Zwakheden weimarrepubliek
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
sandera

hoe oorlog is ontstaan

Bericht door sandera »

hoi ik weel weten hoe de 2de wereld is onstaan voor een spreekbeurt
en ik vind het leuk om informatie te krijgen als u het goed vind
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Sandera, met al die plaatjes maak je het bericht niet duidelijker. Ik heb ze weggehaald, zodat je vraag beter te lezen is.

Hierboven in het topic staat al informatie over het onstaan van wo2. Welke informatie mis je? Of is dit niet duidelijk? Als we een duidelijke vraag hebben, is het voor ons makkelijker om antwoord te geven.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Beter kan ik het zelf niet verwoorden Relichunter.
bedankt :) Snap die reactie van yhjbjmk ook niet helemaal... [/code]
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Beurskrach was in 1929.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Plaats reactie