het derde Rijk

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fisico1982
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mar 2005, 01:00
Locatie: Amersfoort/Nijkerk
Contacteer:

het derde Rijk

Bericht door Fisico1982 »

Misschien dat er al een keer een topic over dit onderwerp is langsgeweest, zo jah,.. let me know :lol:

maar mijn vraag luidt:
Waar slaat het derde rijk op?? waarom het derde??? was er ook ooit een 1e en een 2e rijk?? dacht zelf dat het rijk van napoleon in de telling zat, aangezien hitler Napoleon bewonderde...
People don't always tell you what they are thinking. They just see to it that you don't advance in life
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

ja, nou ben ik even kwijt wat het 1st rijk was maar het 2e rijk was het rijk onder Bismarck, geloof zo ergens tussen 1890-1915
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
pieter_pba
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 mar 2005, 19:31
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Bericht door pieter_pba »

Het tweede rijk was in elk geval onder keizer Wilhelm (I en II) van 1871 tot 1918.
Eerste rijk is dacht ik onder het Romeinse rijk. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Whoever saves one life, saves the world entire. Whoever destroys one life, destroys the whole universe.
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Bericht door Thomas V »

Inderdaad, het Eerste rijk was het Middeleeuwse Heilige Roomse Rijk, het Tweede rijk was het Duitse Keizerrijk dat tot 1918 bestond, en het Derde Rijk was dat van Hitler.
Hij wou er een rijk van maken dat een jaar of 1000 zou bestaan maar daar is niets van in huis gekomen. Het heeft slechts 12 jaar bestaan.
mrrob
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 apr 2005, 21:01

Bericht door mrrob »

de term derde rijk zinspeeld op twee verschillende series van drie.de eerste serie is die van de drie rijken:het heilige romeinse rijk van het duitse volk wat tot 1806 duurde werdt gezien als het eerste rijk;het duitse rijk wat duurde van 1871 tot 1918 was het tweede rijk,terwijl de heerschappij die de nazi's wilden opbouwen werdt bedoeld als het derde rijk.
de tweede serie is een spirituele die afkomstig is van de ideeen van cristelijke mystiek uit de 12e eeuw.
het stelde de geschiedenis van de mens voor als de drie koninkrijken van 1000 jaar.
het koninkrijk van de vader
het koninkrijk van de zoon en het koninkrijk van de heilige geest.
dit derde rijk zou de perfecte wereld geven op het einde der dagen en toen de nazi's aan de macht kwamen voorspeldde hitler dat zijn rijk 1000 jaar zou bestaan.
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

Met Nazi-Duitsland of het Derde Rijk wordt een periode in de geschiedenis van Duitsland bedoeld die liep van 30 januari 1933 tot 8 mei 1945 onder het nazi-regime. In deze periode (1939) begon nazi-Duitsland de Tweede Wereldoorlog, die in Europa op 8 mei 1945 eindigde met de capitulatie van Duitsland.

De Nazi's noemden nazi-Duitsland het 'derde Rijk' omdat volgens hen het 'eerste Rijk' het middeleeuwse Heilige Roomse Rijk was en het 'tweede Rijk' het Duitse Keizerrijk dat tot 1918 bestond. Volgens hun verwachting zou het Derde Rijk 1000 jaar bestaan maar ze maakten amper 12 jaar vol.

bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Derde_Rijk
Plaats reactie