Hiroshima & Nagasaki

De gevechten en operaties tijdens WOII

Was de inzet van de atoombommen gerechtvaardigd?

Jazeker
35
57%
Neen
26
43%
 
Totaal aantal stemmen: 61

Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Waarom vergeet iedereen toch altijd die 3e optie?

De VS hadden gemakkelijk Japan kunnen omsingelen en af kunnen sluiten van alle handelsroutes. De VS hadden alle territoriale uitbreidingen van Japan kunnen bezetten en het eiland volledig kunnen omsingelen. Japan was voor een aanzienlijk deel afhankelijk van import en export en was binnen korte tijd op de fles gegaan zonder deze handelsroutes. Japan had dan voor de keuze gestaan: Of het leger (deels) ontbinden en een Amerikaanse expeditiemacht toelaten dat de boel zou controleren en in de gaten houden, óf ze hadden zich in een isolement gestort zoals Noord-Korea dat heeft gedaan. Deze laatste optie is zeer onwaarschijnlijk omdat Japan werd geleid door een Keizer dat zijn volk het beste gunde en niet, zoals N-Korea, een dictator met Stalin als voorbeeld.

Die Atoombom had dus echt niet gegooid hoeven worden.

//edit: Ik zie dat sommige mensen voorbeelden noemen als: beter 500.000 burgers doden dan miljoenen eigen en nog eens 1.000.000 japanners. Miljoenen, pardon? Ik dacht niet dat een invasie ook maar in de buurt van de 3.000.000 of zelfs meer slachtoffers zou hebben geeist, dat is werkelijk klinkklare onzin.
Persoonlijk vind ik het in een klap uitmoorden van 200.000+ burgers even misdadig als het stelselmatig vergassen van al even onschuldige burgers. Truman was gewoon een verschrikkelijk zwakke President die eigenlijk totaal niet wist wat hij aanmoest met het land dat hij zo plots kreeg te regeren na de dood van F.D. Roosevelt. Hij werd overrompeld door zijn generaals en gaf uiteindelijk, onder druk, het groene licht voor de aanval. Hetzelfde was gebeurd als JFK was gezwicht voor zijn Generaals in de cuba-crisis.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Sbf.Koch schreef: Persoonlijk vind ik het in een klap uitmoorden van 200.000+ burgers even misdadig als het stelselmatig vergassen van al even onschuldige burgers. Truman was gewoon een verschrikkelijk zwakke President die eigenlijk totaal niet wist wat hij aanmoest met het land dat hij zo plots kreeg te regeren na de dood van F.D. Roosevelt. Hij werd overrompeld door zijn generaals en gaf uiteindelijk, onder druk, het groene licht voor de aanval. Hetzelfde was gebeurd als JFK was gezwicht voor zijn Generaals in de cuba-crisis.
Netjes uiteengezet.
Volledig mee eens overigens.
Wilde ik nog vragen wat Hermann Göring op een gegeven moment zei over deze bommen en het apartheidsbeleid in de VS in de miniserie Nüremberg. Die paar woorden die het allemaal zeggen..

pls?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Dat isolement was inderdaad geen slecht idee. Maar die atoombommen waren ook een waarschuwing richting de Sovjetunie hé. Want Stalin had ook de oorlog verklaard aan Japan.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

@Arjen: Dank je.
Zodra ik weer thuis ben (ben nu bij mijn vriendin) en ik heb tijd,
dan zoek ik het DVD-tje even op en post ik hier wat dat stukje
was, ok?

@Narcolepticus : Je hoeft echt geen bommen op een stad te gooien
om iemand angst in te boezemen. Een aantal tests,
desnoods in bv. Duitsland, en deze flink uiteenzetten
met films, foto's en dergelijke, een paar
officials uitnodigen, en ze snappen de boodschap net zo goed...
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Sbf.Koch schreef:
@Narcolepticus : Je hoeft echt geen bommen op een stad te gooien
om iemand angst in te boezemen. Een aantal tests,
desnoods in bv. Duitsland, en deze flink uiteenzetten
met films, foto's en dergelijke, een paar
officials uitnodigen, en ze snappen de boodschap net zo goed...
Toch, Sturmbannführer, lijkt me de boodschap die ze via de bommen hebben doorgegeven ook heel duidelijk. Hierhadden ze wel twee vliegen in een klap hé. De Amerikanen.
Gebruikersavatar
posse
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 09 dec 2004, 13:42
Locatie: België

Bericht door posse »

Het dringt nogal moeilijk tot mij door hoe je het gebruik van een massavernietingswapen kunt goed keuren? :?

Door welke zijde dan ook..., in welk tijdsperk dan ook ...

Argumenteren dat de asmogendheden ook wreedheden hebben begaan is volgens mij geen gegrond argument: het bloedrecht is iets uit de (vroege) middeleeuwen (oog om oog, tand om tand).
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Sbf.Koch schreef:Waarom vergeet iedereen toch altijd die 3e optie?

De VS hadden gemakkelijk Japan kunnen omsingelen en af kunnen sluiten van alle handelsroutes. De VS hadden alle territoriale uitbreidingen van Japan kunnen bezetten en het eiland volledig kunnen omsingelen. Japan was voor een aanzienlijk deel afhankelijk van import en export en was binnen korte tijd op de fles gegaan zonder deze handelsroutes. Japan had dan voor de keuze gestaan: Of het leger (deels) ontbinden en een Amerikaanse expeditiemacht toelaten dat de boel zou controleren en in de gaten houden, óf ze hadden zich in een isolement gestort zoals Noord-Korea dat heeft gedaan. Deze laatste optie is zeer onwaarschijnlijk omdat Japan werd geleid door een Keizer dat zijn volk het beste gunde en niet, zoals N-Korea, een dictator met Stalin als voorbeeld.
De atoombom was overbodig en onnodig, geef ik je gelijk in. Maar als je zelf in zo'n situatie verkeerd, nog meer soldaten kunnen dood gaan, de oorlog had nog langer kunnen duren. Europa was net bevrijd, Dan denk je toch ook niet aan omsingelen (vast wel aan gedacht) Dan denk je toch ook, laten we de oorlog nu beeindigen ....
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Dan denk je dus: Óf we beeindigen de oorlog nú met een aantal honderdduizend doden, óf we eindigen de oorlog over, zeg, 6 maanden met hooguit een paar slachtoffers. Ik weet niet wat jij zou kiezen hoor, maar 'effe de oorlog beeindigen' vind ik niét kunnen.
Ik kan mijn mening verder uiteenzetten maar ik moet zo weg, ik kom er later nog wel een keer op terug.
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Ik heb in mijn meningen, die ik hier gegeven heb, niks gezegd over mijn eventuele goedkeuring van dit massavernietigingswapen. Ik had echter wel in gedachte dat de invasie van Japan, operatie Olympic, veel meer slachtoffers teweeggebracht had. (denk maar aan die japanners die tot in '70 zichzelf hadden verscholen, denkende dat het nog oorlog was)
blue
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 jan 2005, 19:37

Bericht door blue »

Dat isolement was inderdaad geen slecht idee. Maar die atoombommen waren ook een waarschuwing richting de Sovjetunie hé. Want Stalin had ook de oorlog verklaard aan Japan.
duur grapje om even paar honderd duizend man op te offeren voor een waarschuwing. :shock:
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Wat dacht je dan van bombardementen zoals dat van Dresden.

Blue, ik heb er niet voor geopteerd om daar bommen te gooien eh. Ik zeg gewoon zoals het is.
Plaats reactie