appeasement politiek

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
nur ein mensch
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2003, 18:24

appeasement politiek

Bericht door nur ein mensch »

Tijdens mijn zoektocht naar de oorzaken en de aanleiding van de tweede wereldoorlog ben ik het woord "appeasement politiek" al een aantal keren tegen gekomen.
Nu vraag ik mij ernstig af wat de appeasement politiek inhield.
Wie helpt mij :?:

Bij voorbaat dank
Respekt!!!!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

de appeasement politiek houdt het toestaan van het overschreiden van het verdrag van versailles door hitler om zo de vrede te bewaren.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

In een notedop houdt het in dat men Duitsland tevreden probeerde te houden opdat het conflict niet zou verergen.
Het conflict was op dit moment nog slechts politiek en niet zozeer gewapend.

Meest schrijnende voorbeeld is wel het Verdrag van Muchen uit 1938, waarbij Duitsland werd toegestaan om het Sudetenland in Tsjechoslowakije te bezetten.
Op de conferentie waarbij dit werd bepaald, was Tsjechoslowakije zelf trouwens niet eens vertegenwoordigd.
De overeenkomst werd "eventjes" geregeld door Duitsland, Frankrijk, Italie en Groot-Brittanie.
Conferentie van München
Het akkoord werd getekend in 1938 te München. Frankrijk, Groot Britannië (Chamberlain), Italië(Mussolini) gingen akkoord met de eis van Duitsland (Hitler) om Sudetenland bij Duitsland in te lijven ten koste van Tsjechoslowakije. Tsjechoslowakije was niet bij de besprekingen uitgenodigd en kon net anders dan onder druk van de westerse mogendheden instemmen. Hij werd door zijn westerse bondgenoten in de steek gelaten. De Britse premier Chamberlain, eenmaal teruggekeerd in Londen, verzekerde dat hij de vrede had veiliggesteld. Dit document werd algemeen gezien als een overgave aan Hitler. De Conferentie van München werd een symbool van verzoeningspolitiek door concessies en de Tweede Wereldoorlog begon ongeveer een jaar na de ondertekening


Meer algemeen:
Appeasementpolitiek
Een politiek waarbij men de vrede wil handhaven door steeds weer concessies te doen aan de tegenpartij.

Tot de Duitse inval in Polen (1939) voerde met name Groot-Brittanië een politiek van appeasement ten opzichte van Duitsland. Het werkwoord 'to appease' betekent 'sussen, kalmeren'.
Die politiek heeft een slechte naam gekregen omdat de concessies die Duitsland van Groot-Brittannië en Frankrijk kreeg de agressie van Hitler niet afremden, maar juist versterkten.
Als dieptepunt wordt het verdrag van München beschouwd waarbij Duitsland toestemming kreeg díe delen van Tsjechoslowakije te annexeren waar meer dan vijftig procent Duitssprekenden woonden, in ruil voor de - loze - belofte geen verdere territoriale eisen in Europa te zullen stellen. Vijf maanden later bezette Nazi-Duitsland de overblijvende delen van Tsjechoslowakije.

UIt: Mulder, L., e.a., Historische gids van de 20e eeuw. 2200 namen, termen en begrippen. Apeldoorn, 1996. p.24

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
nur ein mensch
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2003, 18:24

Bericht door nur ein mensch »

Zou je dus kunnen zeggen dat de appeasement politiek en de conferentie
van München een oorzaak zijn van de tweede wereldoorlog?
Respekt!!!!
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

nur ein mensch schreef:Zou je dus kunnen zeggen dat de appeasement politiek en de conferentie
van München een oorzaak zijn van de tweede wereldoorlog?
Niet helemaal direct.
De Appeasement Politiek (en dus ook de Conferentie van Munchen) was een poging om uit te stellen wat later onvermijdelijk bleek te zijn.
De diepere oorzaken van de Tweede Wereldoorlog werden door deze politiek niet weggenomen.
De gevolgde koers wijzigde bijvoorbeeld niets aan de hyperinflatie en werkeloosheid in Duitsland waarvoor in het Joodse volk een zondebok werd gevonden.

Puur persoonlijk denk ik wel dat je zou kunnen stellen dat de Conferentie een en ander versnelde.
Door de toegevelijkheid van Engeland en Frankrijk dacht Hitler wellicht minder weerstand te ondervinden toen hij eerst de rest van TsjechoSlowakije bezette en in 1939 Polen binnenviel.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
nur ein mensch
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2003, 18:24

Bericht door nur ein mensch »

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden!!!!! :D
Respekt!!!!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

je moet voor de grap maar eens opzoeken wat er allemaal aan de oorlog vooraf is gegaan wat allemaal indruist tegen het verdrag van versailles en vreedzame samenleving voordat de oorlog daadwerkelijk begon....

De engelsen en fransen hebben een hoop over hun kant laten gaan in ieder geval....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
syl
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2007, 13:45

Bericht door syl »

Zouden jullie mij a.u.b kunnen helpen met een aantal dingen?
nl.: Weten jullie misschien een paar doelen van Engeland in de periode v/v Appeasement politiek?
en misschien ook een aantal standpunten van engeland in die periode?

alvast heel erg bedankt
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

Voor zover ik weet houdt het in:

Toegeven aan de vijand om oorlog te voorkomen! :wink:
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

dennisb schreef:Voor zover ik weet houdt het in:

Toegeven aan de vijand om oorlog te voorkomen! :wink:
Niet zozeer het 'toegeven', maar wel bereid zijn tot het sluiten van compromissen.
Zelfs vandaag de dag zie je dat nog.

Neem nu Noord-Korea.
Een jaar geleden had de V.S. toegezegd om hun olie te leveren als ze hun kernprogramma zouden beeindigen.
Uiteindelijk is het anders gelopen, maar het was wel een poging tot het voeren van appeassement politiek.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

syl schreef:Weten jullie misschien een paar doelen van Engeland in de periode v/v Appeasement politiek?
en misschien ook een aantal standpunten van engeland in die periode?
Als je bovenstaande posts goed leest en nog eens wat Google't kun je op je eerste vragen al een antwoord formuleren in algemene zin. De standpunten zijn daar direct aan gerelateerd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie