Je nieuwste aankopen - Boeken

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

YPPY schreef:Zhukov, mijn Russisch is niet zo goed. Waar gaat dat boek over?
De titel van het boek is vrij vetaald "herinneringen en overdenkingen" en het is geschreven door de Maarschalk zelf. Hoewel het geen echte biografie is heeft het wel een vrij biografisch karakter, het verteld in wezen hoe Zhukov zijn leven heeft doorgemaakt en daar is natuurlijk een groot gedeelte voor de oorlog in vrijgemaakt. :)

Ik hoop dat in dit boek ook meer Zhukov's persoonlijke mening naar voren komt, want in Westerse boeken over hem wordt meestal alleen zijn handelen belicht en wordt zijn motivatie voor iets vaak weggelaten. Als hij bijvoorbeeld ruzie heeft met Stalin staat er in Westerse boeken vaak; "Zhukov heeft ruzie met Stalin.", zonder verdere uitwerking. Ik hoop dus dat in zijn eigen boek wat beter naar voren komt hoe hij over bepalde zaken dacht (bijvoorbeeld het opofferen van troepen, de strafdeportaties, Stalin, samenwerking met de Geallieerden, Eisenhower en Montgomery, enz.).

Ik ben wat bovenstaande betreft echter iets gereserveerd, want het boek is vele malen ten prooi gevallen aan censuur en propaganda, zo heeft Brezhnev ooit een passage laten invoegen waarin 'Zhukov' Brezhnev prijst voor zijn rol in de oorlog (terwijl die rol echt heel beperkt is geweest, niet noemenswaardig).

Overigens is mijn Russisch ook verre van vloeiend, dus ik ben nu hard op zoek naar een beetje woordenboek Rus-Ned :')
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Lijkt me een zeer mooi boek Zhukov! Helaas is mijn Russisch niet al te best... Ik heb ook gelezen over die censuur, zo mocht Zjoekov ook maar twee zinnen wijden aan de zuiveringen van 1937-1938 en zou het boek ophouden in 1946.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ironclad schreef:Lijkt me een zeer mooi boek Zhukov! Helaas is mijn Russisch niet al te best... Ik heb ook gelezen over die censuur, zo mocht Zjoekov ook maar twee zinnen wijden aan de zuiveringen van 1937-1938 en zou het boek ophouden in 1946.
Ja, ik heb het meteen even na gekeken en ik geloof idd dat het boek niet verder gaat dan vlak na de oorlog!! Niet verwonderlijk ook, aangezien Zhukov eerst door Stalin en later ook door Chroesjtsjov aan de kant is geschoven en dus waarschijnlijk niet heel lovend over de leidende kaders van de Partij zou kunnen zijn. Desalniettemin erg jammer, daar er natuurlijk zat over de naoorlogse periode te vertellen is, met name over Zhukov's rol hierin!!
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

:cry:


heb net post gehad van de boekhandel, de uitgeverij bestaat niet meer. :shock:

en het boek de ransel op de rug kan dus ook niet meer besteld worden

heeft hier iemand hem misschien te koop :lol:
Gebruikersavatar
Pauli
Lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 mei 2005, 17:20

Bericht door Pauli »

Is er geen vertaling van dat boek Zhukov? Ik ga binnenkort naar Rusland zou er graag meer over willen weten!

Gr,
"Even a fool is thought wise when he keeps his mouth shut"
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Pauli schreef:Is er geen vertaling van dat boek Zhukov? Ik ga binnenkort naar Rusland zou er graag meer over willen weten!

Gr,
Nee, voor over mij bekend is er van Zhukov's memoires geen vertaling te koop. Ook niet in het Engels. Als je echter meer over hem wilt lezen zijn de volgende boekjes wel aan te raden, ze zijn niet zo duur en vrijwel constant op ebay te koop;

Marshal Zhukov's greatest battles
Een soort (US-Engelse) mini-biografie. Gedeeltes uit door Zhukov gepubliceerde arikelen en uit zijn boek vertaald naar het Engels. Niet zo uitgebreid, wel leuk om te lezen!!

Zjoekov, Maarschalk van de Sovjet Unie
Ook een pocket-uitgave (Nederlands), uit de serie 'Bibliotheek van de Tweede wereldoorlog'. Geldt hetzelfde voor als bovenstaand, leuk om te lezen, niet erg uitgebreid, maar alle belangrijke dingen komen erin terug.

Ik hoop dat je er wat mee kunt :)
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Mijn nieuwste boeken, Operatie Balmung van Will berthold en De Zonnebloem van Simon Wiesenthal leken me wel interessant. Ik mocht ze namelijk bij een man gratis uitzoeken, alles moest toch weg. :)
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Zo, meteen een hele lijst, benieuwd wat jullie vinden/kennen:

Sebastian Haffner - Duitsland 1939: Jekyll & Hyde (karakterschets door een tijdgenoot)
Sebastian Haffner - Geschichte eines Deutschen
A. bosch - Nationalisme in Europa 1919-1989
Hedda Kalshoven-Brester - Ik denk zoveel aan jullie (Een briefwisseling tussen Nederland en Duitsland 1920-1949)
Leonard Mosley (dus niet oswald Mosley!) - De Spookachtige vrede (1938-3939)

en...

Biggles bij Schotland Yard
(for old time's sake :wink:)
siggel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 jun 2005, 19:17
Locatie: Assendelft

Bericht door siggel »

Hmmmm...niet gek Koch.
Zee van der, Sytze:De SS in Nederland,Nederland in de SS 25.000 landveraders.
Voor 3,50 gekocht bij de Slegte
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

siggel schreef:Hmmmm...niet gek Koch.
Zee van der, Sytze:De SS in Nederland,Nederland in de SS 25.000 landveraders.
Voor 3,50 gekocht bij de Slegte
Schijnt een erg interessant boek te zijn!

Sebastiaan haffner is trouwens (voor degenen die hem niet kennen, echter de meeste lezers zullen hem wel kennen) een gevierd schrijver. Zijn boeken komen uit het hart van de Duitse samenleving, heel genuanceerd, eerlijk en confronterend.

De Groene Amsterdammer schreef het volgende artikel over Duitsland "1939: Jekyll & Hyde":
http://www.groene.nl/1999/37/fb_haffner.html
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

The Brigade (Engelse Versie) - Howard Blum

Afbeelding
How three Jewish men changed the lives ofthouuands of their fellow ewish srvivorsafter World War II
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

Sven Hassel - Het bataljon der verdoemden

Sven Hassel's boeken blijven leuk, wat me opviel in dit boek is dat iedereen bijna dood gaat (Porta, de ouwe, Stege, Pluto) terwijl ze in andere boeken nog leven.
Het lijkt wel of dit boek zijn echte verhaal is.

"Joseph Porta, Obergefreiter bij de gratie Gods....."
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

siggel schreef:Hmmmm...niet gek Koch.
Zee van der, Sytze:De SS in Nederland,Nederland in de SS 25.000 landveraders.
Voor 3,50 gekocht bij de Slegte
Hoe objectief is het boek geschreven?

Ik post normaal niet in dit topic, maar heb vandaag eindelijk Kriegsberichter gekocht, nav. een ontzettend mooie documentaire: http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items ... 3&a=151578
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Bericht door symen »

De slag om Arnhem
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

En welk boek?
Ik heb er geen kracht meer voor
Plaats reactie