Verzamelen van voorwerpen, foto's uit woII

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Verzamelen van voorwerpen, foto's uit woII

Bericht door Roel R. »

Sinds enkele maanden verzamel ik voorwerpen uit woII. Ik heb medailles en foto's en krijg binnenkort een compleet rad fotoboek.

Hoewel ik verzamel met het diepste respect voor de geschiedenis achter een voorwerp zijn er toch veel mensen die me voor gek verklaren of me zelfs voor nazi uitmaken.

hoe denken jullie over het verzamelen van zulke items?
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

kan ik inkomen; ik was laatst aan het werk op een rommelmarkt, had er eentje een soort koperen hakenkruis met adelaar en een "lauwerenkrans"eromheen (ook van koper dus) te koop voor boven de open haard
vet kicke.
was wel 250 pleuro maar ja
we hebben hem niet gekocht overigens; maar we hebben wel ff staan twijfelen hoor.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

als die origineel was geweest was hij meer waard geweest dan die 250 euro :)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Alleen is 't nogal een opvallend iets he, voor boven de openhaard. Krijgt iedereen meteen foute ideeën als ze bij je op bezoek komen. En dat is het probleem wat _The_General_ heeft. Opzich hoef je er natuurlijk niets om te geven wat anderen van je denken, maar tis wel vervelend.

Ik heb vorig jaar lesgegeven op een dorp (lio-stage) en de vader van een van de kinderen in de klas had ook een zeer complete verzameling oorlogsspullen thuis. Zelfs zo dat ie ooit op tv geweest is dacht ik. Op een gegeven moment kwam zoon een keer op school aan met een schedel *)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

dat is inderdaad het grote probleem, in amerika zijn militairen ontslagen omdat ze woII items verzamelde, hun superieuren begrepen niet dat het verzamelen niet perse het aanhangen van de ideologie betekend. Ik ken enkele verzamelaars in amerika die verzamelingen hebben van 10.000 dollars maar die die uitstallen in de kelder omdat ze bang zijn voor commentaar van mensen uit hun omgeving.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Wanneer je zoiets overkomt (ontslag) kun je altijd nog naar de rechter stappen en dat win je zeker, in Nederland dan he. Alleen hetgeen je verzameling uitstraalt op anderen kun je niet beïnvloeden helaas en kan van persoon tot persoon verschillen. Het is maar net hoe je overkomt.

Wat je natuurlijk ook kunt doen is erbij vertellen dat je lid bent van het WOII-Forum en ook voor de site onderdeeltjes aandraagt om jonge kinderen een beeld te kunnen laten vormen van de tragische gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog, zodat we met z'n allen kunnen leren van de geschiedenis. :mrgreen:
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Een foto van mijn verzameling tot nu toe zodat jullie weten over wat voor spul we het hebben.

Afbeelding

Ik heb overigens nog twee medailles, een compleet rad fotoalbum, een aantal kaarten van huis doorn en de kaiser in bestelling.

als er iemand vragen heeft over een voorwerp of ergens iets meer over wilt weten dan hoor ik het graag! :)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik heb 't topic effe verplaatst naar wo2-algemeen.

Als we 't dan toch over verzamelingen hebben enzo:

Hieronder een foto in mijn bezit. Voorzijde:
Afbeelding

Achterzijde:
Afbeelding

Militair ID kaartje? (Frans):
Afbeelding

Ik heb ook nog ergens een veldfles uit de eerste wo liggen en een Belgische of Engelse legerhelm. Nergens een cent aan uitgegeven. Alles gekregen :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

volgens mij is het een lidmaatschapskaart van een franse vereniging van woI veteranen. de stikkertjes met jaartallen kunnen staan voor jaren waarin de contributie betaald is?

onderaan staat ook "membre actif" hij was dus een actief lid van de organisatie
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

_The_General_ schreef:volgens mij is het een lidmaatschapskaart van een franse vereniging van woI veteranen. de stikkertjes met jaartallen kunnen staan voor jaren waarin de contributie betaald is?

onderaan staat ook "membre actif" hij was dus een actief lid van de organisatie
Zou goed kunnen. Zo goed is mijn Frans niet.

Nog wat spul:
Afbeelding

Andere kant:
Afbeelding

Militaire handleiding:
Afbeelding
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

de linkse medaille is een Croix de Guerre 1914 - 1915 met bronze ster ( een medaille voor deelnemers aan woI ) waarde ong 32 euro

de rechter weet ik zo niet uit mijn hoofd, ik zal er ff naar google
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

_The_General_ schreef:de linkse medaille is een Croix de Guerre 1914 - 1915 met bronze ster ( een medaille voor deelnemers aan woI ) waarde ong 32 euro

de rechter weet ik zo niet uit mijn hoofd, ik zal er ff naar google
Op die rechtse staat "pompiers", volgens mij is dat brandweerman. Zal denk ik niets met 't leger van doen hebben. Wel een mooie medaille overigens.

Die Croix de Guerre van mij is trouwens best wel vuild (het lintje) zoals je kunt zien op de foto. Had trouwens niet verwacht dat zoiets ruim 30 euro waard zou zijn. Reken maar eens om naar guldens. Veel geld vind ik.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

toch blijf ik dat belgische taaltje mooi vinden hoor...pompier...da's toch lache of niet?
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

benmaf schreef:toch blijf ik dat belgische taaltje mooi vinden hoor...pompier...da's toch lache of niet?
:)
Het is Frans :P

:+


Ik heb trouwens nog een medaille, alleen is 't van een wat andere periode dan WWII (1870)? Misschien dat iemand toch weet wat 't is.

Afbeelding
Op de achterzijde staat: "Valeur et discipline"
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Proos schreef:
benmaf schreef:toch blijf ik dat belgische taaltje mooi vinden hoor...pompier...da's toch lache of niet?
:)
Het is Frans :P

:+


Ik heb trouwens nog een medaille, alleen is 't van een wat andere periode dan WWII (1870)? Misschien dat iemand toch weet wat 't is.

Afbeelding
Op de achterzijde staat: "Valeur et discipline"
Ik ken hem niet, maar het doiet me denken aan een artillerie-medaille vanwege de details van kanonnen.
"Valeur et Discipline" betkent uiteraard "Moed en Discipline"

Zou het een medaille voor vertoonde moed kunnen zijn ?

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Plaats reactie