Pagina 1 van 2

Operatie Zeeleeuw

Geplaatst: 14 mei 2005, 16:42
door MJK
We weten dat de Slag om Engeland volledig in de lucht werd uitgevochten. De geschiedenisboeken zeggen allemaal dat als de RAF uit het luchtruim boven zuid-Engeland was verdreven de Duitsers de invasie hadden uitgevoerd en Engeland zo goed als ingenomen zou zijn. De Engelse marine (RN) zou dan in Duitse handen zijn gevallen en kon en kon nazi-Duitsland een bedreiging vormen voor de VS.

Ik ben op internet een aantal bronnen tegengekomen die dit bestrijden.
Zo hadden de Duitsers geen geschikte landingschepen en hadden ze niet voldoende jachtvliegtuigen om een totale controle over het luchtruim te krijgen.
Voor een invasie moet je eerst controlle hebben over de lucht en over de zee. Zelfs als de Duitsers voldoende macht over de lucht hadden kunnen krijgen (zodra de invasie begon zouden zoveel mogelijk Spitfires en Hurricanes weer naar het zuiden worden gedirigeerd) stelt de Duitse Kriegsmarine niet veel voor. De meeste onderzeeboten waren op de Atlantische oceaan op konvooijacht en het Kanaal zelf is nogla ondiep voor de Duitse U- boten.

En zo kan ik nog heel lang doortypen, maar dan is dit topic al niet meer nodig. Daarom zou ik nu jullie mening wilen.

Geplaatst: 16 mei 2005, 12:14
door Auke
De landing, operatie 'Seelöwe', had nooit kunnen slagen.
MJK schreef:De geschiedenisboeken zeggen allemaal dat als de RAF uit het luchtruim boven zuid-Engeland was verdreven de Duitsers de invasie hadden uitgevoerd en Engeland zo goed als ingenomen zou zijn.
Grappig. Mijn bronnen beweren van niet. De redenen zal ik hieronder geven.
MJK schreef:Zo hadden de Duitsers geen geschikte landingschepen en hadden ze niet voldoende jachtvliegtuigen om een totale controle over het luchtruim te krijgen.
Ze hadden niet alleen geen geschikte landingsschepen, ze hadden er ook simpelweg niet genoeg. De Duitsers hadden (nog) geen echte landingsboten die voor dit doel waren ontworpen. Ze waren dus gedwongen om aken, sleepboten, jachten, motorbootjes en pleziervaartuigen te gebruiken om de troepen te vervoeren. Deze hadden echter geen krachtige motor en moesten dus over Het Kanaal getrokken worden door sleepboten. Verder waren ze veel te ondiep en zouden ze bijna allemaal kapseizen door een flinke golf, bijvoorbeeld van een snel voorbijvarens schip.
MJK schreef:... stelt de Duitse Kriegsmarine niet veel voor. De meeste onderzeeboten waren op de Atlantische oceaan op konvooijacht en het Kanaal zelf is nogla ondiep voor de Duitse U- boten.
Dat heb ik even uitgezocht. De Duitsers bezaten vier inzetbare kruisers, 10 torpedobootjagers, 38 U-Boten en een aantal kleinere schepen. No match voor de Royal Navy. De U-Boten moesten de Westelijke ingang van Het Kanaal verdedigen. Deze zouden natuurlijk zomaar overrompeld worden door de torpedobootjagers.

Ik citeer verder van de site http://www.flin.demon.co.uk/althist/seal1.htm :
Maar één echte oefening werd uitgevoerd, net buiten Boulogne. Vijftig schepen werden gebruikt, en om de waarnemers te kunnen laten waarnemen werd de oefening in daglicht uitgevoerd. (De echte landing zou ‘s nachts / vroeg in de morgen plaatsvinden.) De schepen voeren op de kust af waarbij één aak kapseisde en een andere losraakte van zijn sleepboot. De helft van de aken slaagde er niet in zijn troepen aan land te krijgen binnen een uur na de eerste landing en 10% slaagde er überhaupt niet in om zijn troepen aan land te krijgen. Sommige aken strandden op de zijkant waardoor de klep niet openging.
In deze oefening, met goed zicht, zonder vijand, in goed weer, na maar een korte afstand te hebben gevaren, zonder navigatiegevaren en strandverdedigingen, slaagde maar de helft van de troepen erin aan land te komen.
Officieel was de oefening een ‘groot succes’.
De operatie had dus nooit kunnen slagen.

Een paar interessante sites:

http://www.flin.demon.co.uk/althist/seal1.htm
http://gateway.alternatehistory.com/essays/Sealion.html
http://www.militaryhistoryonline.com/ww ... rlord.aspx

Ironclad

Geplaatst: 16 mei 2005, 13:57
door Maj.Cain
Vergeet de Britse bevolking niet, i know there stubourdness!!
Tja de Britten hadden al hun grote wapens achter gelaten in Frankrijk bij hun massa retreat van uit Duinkerken.
Als het de Duitsers gelukt was om een bruggehoofd te vormeren na een landing dan was het erop of eronder voor de Britten geweest, het had een bittere strijd geworden.
Maar ik denk niet dat de Amerikanen het zo ver hadden laten komen, dan was de dreiging van uit Europa en later Japan te groot geweest.
Men moet ook de Royal Navy niet vergeten, Admiral Rauter/Raeder (weet het ff niet meer excuses daar voor) zei dat de Royal Navy Home Fleet een zware dobber zou worden om uit te schakelen of verdrijven van teritorial waters.
Als de Luftwaffe zich had blijven concentreren op het uitschakelen van de R.A.F. Aerodromes en Radar instalaties, dan was de slag in de lucht denk ik zo goed als verloren geweest voor de Engelsen en hadden de Duitsers onder luchtdekking hun schepen die omgebouwd waren tot landinsschepen over het kanaal kunnen sturen naar de landingsplaatsen op de Britse kusten.
Maar goed ik denk dat het veroveren van heel Britain ze nooit hadden gered, krijg je zelfde als op het vasteland, partizanen groeperingen en verzet.
Maar goed dit zijn mijn korte bevindingen en kan zo ook nog wel even doorgaan, ik ben blij dat het zo gelopen is en de 1e echte overwinning voor de Engelsen gerealiseerd werdt!!

Tally Ho

Maj.Cain

Geplaatst: 16 mei 2005, 15:06
door Auke
Maj.Cain schreef:Tja de Britten hadden al hun grote wapens achter gelaten in Frankrijk bij hun massa retreat van uit Duinkerken.
Als het de Duitsers gelukt was om een bruggehoofd te vormeren na een landing dan was het erop of eronder voor de Britten geweest, het had een bittere strijd geworden.
Ze hadden nog wel wat zware wapens, en ook nog 28 divisies... Zoveel hadden de Duitsers nooit aan land kunnen zetten... In de plannen spraken de Duitsers ook maar over 9 divisies, zonder zwaar materieel...
Maj.Cain schreef:Men moet ook de Royal Navy niet vergeten, Admiral Rauter/Raeder (weet het ff niet meer excuses daar voor) zei dat de Royal Navy Home Fleet een zware dobber zou worden om uit te schakelen of verdrijven van teritorial waters.
Raeder. De Britse marine zou inderdaad nog een lastige tegenstander worden.
Maj.Cain schreef:Maar goed dit zijn mijn korte bevindingen en kan zo ook nog wel even doorgaan, ik ben blij dat het zo gelopen is en de 1e echte overwinning voor de Engelsen gerealiseerd werdt!!
Inderdaad. Anders spraken de Engländer jetzt Deutsch...

Geplaatst: 20 mei 2005, 23:15
door MJK
Nog een leuk detail. Er waren niet genoeg reddingsvesten. Geen nood! De eerste aanvalsgolf zou op het strand zijn vesten uitrekken en deze met de landingsbooten weer terug gebracht zouden worden voor de tweede golf.
Natuurlijk zouden de Britse soldaten en Home Guard wel even hebben gewacht met aanvallen.
Wil iemand dit even aan de veteranen van Omaha beach uitleggen!

Geplaatst: 21 mei 2005, 13:32
door Arjen
Ik heb hier net een ander insteekje in.

Ik heb altijd het idee gehad dat als je eenmaal een soort van bridgehead hebt op een eiland je best heel ver kunt komen.
En elk volk kan overwonnen worden; hoe stubborn dan ook.
Ik weet vrij zeker dat een klein strandje veroverd had kunnen worden.
Vanaf daar is het feitelijk een paar maal pendelen met de beschikbare transport schepen om voldoende tropen te halen.

De reden dat Hitler Duitsland de strijd niet is aangegaan wat dat betreft had 2 oorzaken:
1- De Raf die wel degelijk goed gevochten heeft en een hoop eer verdiend daarvoor.
2- De Luftwaffe die oa. dankzij de nieuwe nederlandse luchtdoelkanonnen veel verliezen geleden had. Sowieso was de Luftwaffe druk bezig op meerdere locaties.

Dit is waarom operatie zeeleeuw niet is doorgegaan volgens mij.

Geplaatst: 21 mei 2005, 14:07
door Proos
Misschien willen jullie wat aanvullen op ?
http://wiki.wo2.nl/index.php/Seelowe

[edit]

Geplaatst: 21 mei 2005, 17:37
door Arjen
Wike pedia rulezzzz
:)

Geplaatst: 21 mei 2005, 22:25
door marc
Voor wie het mocht interesseren:
Het zogenaamde "kerkschip", de kerk van de schippers dus, dat in de Antwerpse haven ligt, is van oorsprong een Duitse platbodem/aak uit beton (jazeker) die bedoeld was als landingsvaartuig, of toch in ieder geval om gebruikt te worden bij operatie Zeeleeuw. Veel zijn er geloof ik niet van gemaakt, deze overblijvende is dus wel degelijk een unicum. En nog steeds niet aangetast door betonrot trouwens :)

marc

Operatie Zeeleeuw

Geplaatst: 22 mei 2005, 01:42
door LEO
Okay...De RAF moest uitgeschakeld worden. Maar niet alleen de RAF.

Zolang Tovey's vloot (de Home Fleet) in Scapa Flow en Somerville's vloot (Task Force H) in Gibraltar niet waren uitgeschakeld zou iedere oversteek gedoemd zijn om te mislukken. En hiervoor waren zeeslagen nodig.

Stel dat er een bruggehoofd op Brits grondgebied zou kunnen gevestigd worden, dan moet het ook bevoorraad worden en dit is heel cruciaal in de dagen volgende op de landing. En dit in vijandelijke wateren? Ik heb er mijn twijfels over dat de Kriegsmarine dit zou aankunnen.

De Duitsers hadden op zee beter de techniek toegepast die ze gebruikten met hun Panzerdivisie's. M.a.w Engeland omtrekken en Ierland aanpakken. Ik durf wedden dat ze er welkom waren.

Leo

Geplaatst: 22 mei 2005, 01:45
door Opgeheven account 1427
Moeten ze, om Ierland te bereiken, niet door Engelse wateren :?
Niet een heel logische redenering, zeker aangezien je de 'macht' van de RN nog wat aandikt in je post..

Operatie Zeeleeuw

Geplaatst: 22 mei 2005, 01:59
door LEO
Natuurlijk, en daar hadden de Duitsers de Bismack en Prinz Eugen nuttig kunnen gebruiken .

Leo

Geplaatst: 22 mei 2005, 03:08
door Opgeheven account 1427
In het kanaal niet dan...?

Operatie Zeeleeuw

Geplaatst: 22 mei 2005, 05:02
door LEO
Neen......Het kanaal, zeker waar de oversteek zou plaatsvinden is te smal. Slagschepen hebben er geen bewegingsmogelijkheden. Bekijk er de huidige scheepvaart. Allen mooi op een rijtje en niet dringen.

Leo, en nu ga ik verder werken. Tot straks.

Geplaatst: 22 mei 2005, 11:23
door Maj.Cain
Weersomstandigheden in het kanaal moet men ook rekening mee houden!