Hitlers Familie

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Hitlers Familie

Bericht door asjemenou »

LordChaos schreef:Meen ergens gelezen te hebben dat Aloïs eerst Schiklgruber heette,omdat hij een onwettig kind was (naar zijn moeder vernoemd), en wanneer zijn moeder met Hiedler trouwde en men ook dacht dat Hiedler de vader was van Aloïs, Aloïs zijn naam veranderde in Hiedler. Door een fout in bevolkingsregister is dit veranderd naar Hitler. Ik zal waarschijnlijk wel verkeerd zijn hoor aangezien Stevo's bron betrouwbaarder is.
Wat de fout in het bevolkingsregister betreft, deze is op zich niet zo vreemd. Spelfouten in familienamen kwamen in die tijd veelvuldig voor. Mensen die aan genealogie doen weten dat maar al te goed. Een reden daarvan kan zijn omdat er toen veel analfabetisme was. Mensen kenden hun familienaam wel maar konden dit niet schrijven laat staan spellen.

De verhalen over verre familieleden van Adolf Hitler ken ik ook. Ik vind het nogal wat als mensen er bewust voor kiezen om kinderloos te blijven vanwege een smet op de familie. Wat kan je er tenslotte aan doen als (mogelijke) kleinzoon, verre achterneef of wat dan ook wat een familielid in de wereldgeschiedenis heeft aangericht. Het zijn tenslotte niet jouw daden.
Ik kan mij voorstellen dat je er stapelgek van word om dagelijks met dit gegeven te worden geconfronteerd. Mensen die je willen interviewen, foto's van je willen maken en zelfs DNA van je willen afnemen. Journalisten en wat al niet meer doen dit waarschijnlijk alleen maar voor eigen belang, er niet bij nadenkend wat dit voor inpact heeft op het leven van de (verre) familieleden van Adolf Hitler. Dit geld overigens niet alleen voor de familieleden van Adolf Hitler. Je familienaam laten veranderen is inderdaad het enige wat je dan nog kan doen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
kimji
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:08

Re: Hitlers Familie

Bericht door kimji »

Mischien geen familie maar wel met dezelfde achternaam, leuke anekdote:
Ik ben als militair 11 jaar in Duitsland gelegerd geweest, ook in de tijd dat er nog dienstplichtigen waren. In de jaren 80 is er een duitse diensplichtige geweigerd voor de dienstplicht omdat hij de achternaam Hitler had, en ze weigerden een naambandje met zijn naam te drukken, daarom is hij maar geweigerd voor de dienstplicht. Deze jongen heeft er een rechtzaak van gemaakt, omdat hij vond dat het zijn recht was de dienstplicht te ondergaan en hij zijn land op die manier wilde dienen. De familienaam is niet gewijzigd na WO2 hoewel dit kostenloos mogelijk was, omdat deze naam al heel lang in de familie was, en ze vonden dat het niet hun schuld was dat hun naam negatief beladen was door AH. De jongen is uiteindelijk in zijn gelijk gesteld, op voorwaarde dat hij geen naamplaatje kreeg, en bij zijn rang en voornaam werd aangesproken, zijn achternaam mocht niet vermeld worden. Hij heeft zijn dienstplicht uitgedient en is daarna in het familie bedrijf gaan werken, dat overigens de voornaam van de vader droeg, de achternaam mocht ook niet als naam in het familiebedrijf gevoerd worden.
Plaats reactie