Verschillen tussen P40 en P46 broeken.

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Verschillen tussen P40 en P46 broeken.

Bericht door jeroen1944 »

Plaats hier al je info over de p46 broek. Dit aangezien het verschil tussen de onbekende p46 broek bijna nihil is?!! :|
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

jeroen1944 schreef:Ja die zijn er, maar hoeveel gemaakt??? Dus hoeveel ongedateerde broeken zijn dan naoorlogs (lees p46)! Ik zie het verschil niet tussen een p40 en een p46 op de foto! Misschien de kleur? Een interessant onderwerp voor een nieuw topic.
Ik denk de kleur niet. Aangezien de kleurverschil tussen de P40 en P49 amper tot niet te zien is. (is dat er wel?)
Ik ben benieuwd of mensen wat meer informatie hebben over de P46
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Misschien het het verschil in de zakken achter op en hoe dichtbij de beenzak is geplaats bij de been zoom/zeem.
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Maj.Cain schreef:Misschien het het verschil in de zakken achter op en hoe dichtbij de beenzak is geplaats bij de been zoom/zeem.
Ja maar hoe meet je dat in cm of mm, denk dat de verschillende fabrikanten wel een beetje verschil hadden tussen deze maten. Niet in cm maar wel in mm bv. Ben er wel achter gekomen dat er in deze dingen meer uitzondering dan regel is. Tis idd een rare hobby :wink: , maar wel leuk hoe we dit weer gaan herkennen.
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Met dank aan Johan!!
Afbeelding
Tekst bij de foto:Alleen het p46
jasje is anders dan ww2,broek is gelijk alleen label verschilt,p46 label is
omdat het jasje zo gelabeld is voor 46pattern bd.

Moet daar wel iets bijvoegen, op de foto zijn ook wel duidelijk de dubbele knopen te zien die de p49 kenmerken. De kleur is wel identiek aan de p40! De p49 is iets groener!

Jeroen
jmc baan
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 mar 2005, 00:00
Locatie: ridderkerk

Bericht door jmc baan »

Dank je jeroen voor het posten,Deze stond te koop voor de helft ongeveer voor wat je voor een ww2 exemplaar betaald,moet de site nog kunnen vinden voor de geintresseerde.Kijk van het weekend even.Mvg Johan
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Eindelijk, een opgeloste mysterie :P Ik heb werkelijk nog nooit van de P46 gehoord. de BD, lijkt die dan veel meer op de P49? Wat mij ook opvalt, of de broek is in een geweldige staat, of de stof is iets anders? (Doet mij denken aan War Aid stof)

Verder zie ik geen verschil tussen P40 model en P46 ? (Jeroen, leg die knopen eens uit?)
Gebruikersavatar
Robert
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 dec 2004, 16:45
Locatie: Gendt
Contacteer:

Bericht door Robert »

het verschil wat ik weet.
op de P 40 zitten 6 knopen aan de binnen kant en op de P 46 is dat 12 dat is het enige verschil wat ik weet.

MVG Robert
Verzamel gebied Arnhem-Nijmegen
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Robert schreef:het verschil wat ik weet.
op de P 40 zitten 6 knopen aan de binnen kant en op de P 46 is dat 12 dat is het enige verschil wat ik weet.

MVG Robert
Idd als je goed kijkt zie je het garen aan de buitenkant op de foto, en zie je ze met twee heel dicht bij elkaar zitten. Als dit aanwezig is is het ALTIJD NA-oorlogs. :mad:

Jeroen
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Voor alle duidelijkheid:

Pattern 40: 6 knopen binnenin en etiket aan de buitenkant
Pattern 46 : 12 knopen (6 paar van twee) en etiket aan de binnenkant (dit is duidelijk zichtbaar op de foto)

Voor de rest zijn er geen andere opvallende verschillen de stof is identiek hetzelfde.

Let op!
Zes knopen van binnen is geen garantie dat het "oorlogs" is of zefs maar van 1945. Ik bezit zelf een pattern 40 (dus zes knopen en etiket van buiten) waarop het etiket duidelijk vermeld Pattern 40 met fabricatiejaar 1946. Bijkomend voorbeeld, ik bezit eveneens een echte Pattern 1946 (12 knopen, etiket van binnen), waarvan handmatig de 0 van 1940 veranderd werd in een 6. Dus de etiketten van Pattern 40 werden nog lang voortgebruikt voor Pattern 46's (ik sluit zelfs 1947 niet uit maar dit kan ik niet onderbouwen met een voorbeeld)

Dus opletten geblazen en vooral DOCUMENTEER jullie!
Er bestaan goede naslagwerken over BD's. Lees deze, niet alleen naar de prentjes kijken dus :) , en vergelijk de bevindingen van de verschillende auteurs.
Als je Engelse verzamelt is een kennis van de diverse "Patterns" (37 => 49) onontbeerlijk. :!:

De getoonde broek is volgens mij te koop bij http://www.mfmilitaria.co.uk
Martin is een betrouwbare (kleinere) dealer zonder echt overdreven prijzen.

Vriendelijke groeten,



PS: Jurryt, ik ben je niet vergeten en stuur je kortelings wel een PB'tje
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Signalh: Bedankt voor de informatie! En neem je tijd hoor!
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

SignalH schreef:Voor alle duidelijkheid:

Pattern 40: 6 knopen binnenin en etiket aan de buitenkant
Pattern 46 : 12 knopen (6 paar van twee) en etiket aan de binnenkant (dit is duidelijk zichtbaar op de foto)

Voor de rest zijn er geen andere opvallende verschillen de stof is identiek hetzelfde.

Let op!
Zes knopen van binnen is geen garantie dat het "oorlogs" is of zefs maar van 1945. Ik bezit zelf een pattern 40 (dus zes knopen en etiket van buiten) waarop het etiket duidelijk vermeld Pattern 40 met fabricatiejaar 1946. Bijkomend voorbeeld, ik bezit eveneens een echte Pattern 1946 (12 knopen, etiket van binnen), waarvan handmatig de 0 van 1940 veranderd werd in een 6. Dus de etiketten van Pattern 40 werden nog lang voortgebruikt voor Pattern 46's (ik sluit zelfs 1947 niet uit maar dit kan ik niet onderbouwen met een voorbeeld)

Dus opletten geblazen en vooral DOCUMENTEER jullie!
Er bestaan goede naslagwerken over BD's. Lees deze, niet alleen naar de prentjes kijken dus :) , en vergelijk de bevindingen van de verschillende auteurs.
Als je Engelse verzamelt is een kennis van de diverse "Patterns" (37 => 49) onontbeerlijk. :!:

De getoonde broek is volgens mij te koop bij http://www.mfmilitaria.co.uk
Martin is een betrouwbare (kleinere) dealer zonder echt overdreven prijzen.

Vriendelijke groeten,



PS: Jurryt, ik ben je niet vergeten en stuur je kortelings wel een PB'tje
Idd, beter kan ik het ook niet uitleggen..
Plaats reactie