de 4 Nederlandse Ritterkreuzträgers

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Yep, dat is 'm!
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

En hier zijn foto's uit het archief te zien..

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... an&start=0
Niwde
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2005, 15:08

Re: de 4 Nederlandse Ritterkreuzträgers

Bericht door Niwde »

Oberschütze schreef:Hallo,

Ik zoek informatie over de 4 nederlandse ridderkruisdragers: Mooyman, Bruins, Sporck en Havik.

mijn info tot nu toe:

Gerardus Leonardus Mooyman ("Nederland"):

Geboortedatum: 23-09-1923
datum overlijden: 21-06-1987

IJzeren Kruis der tweede klasse (04-02-1943), IJzeren Kruis der eerste klasse (10-02-1943), Ostmedaille 1941-1942, Verwundeten Abzeichen in zilver, Infanterie Sturmabzeichen, Panzervernichtigungs Abzeichen, Ridderkruis bij het IJzeren Kruis.

Het was 30 januari 1943 toen de nog maar negentien jaar oude SS-Sturmmann Gerardus Mooyman tot schutter van een pantserafweer kanon (Frans model 7.5 cm Pak 97/38 ) in de 14.(PAK)/SS-Freiwilligen Legion Nederland (Vrijwilligerslegioen Nederland) werd gemaakt. De talloze Sovjet-Russische aanvallen nabij Mga (vlakbij het Ladoga meer bij Leningrad) hadden de bemanningen van de pantserafweer behoorlijk uitgedund. Mooyman greep de overplaatsing naar het geschut met beide handen aan en toonde zich een bekwaam schutter. Zijn kanon wist onder zwaar vijandelijk vuur enkele Sovjet-Russische tanks uit te schakelen. De volgende nacht ontdekten de Nederlanders dat het Rode Leger een pantserafweer kanon nabij de Nederlandse stellingen probeerde in te graven. Teneinde deze dreigende situatie te beëindigen sloop Mooyman naar het Sovjet geschut en blies het eigenhandig met een springlading op.

De volgende ochtend werden de Nederlanders en nabijgelegen Noren (Freiwilligen Legion 'Norwegen') weer geconfronteerd met talloze Sovjet-Russische aanvallen met tanks en infanterie. Aan het einde van de dag kon Mooymann trots toezien hoe de tweeëntwinstigste overwinningsring op de loop van zijn geschut werd geschilderd. De jonge SS-Sturmmann had op één dag dertien vijandelijke tanks vernietigd.

Op 20 februari 1943 kreeg hij het ridderkruis.


Derk Elsko Bruins ("Nederland"):

Geboortedatum: 20-03-1923
datum overlijden: 1986

Bruins had meer dan twaalf Sovjet-Russische tanks afgeschoten. Als Richtschütze van een Sturmgeschütz (STuG - gemechaniseerd anti-tank kanon) onder commando van SS-Unterscharführer Rudolf Witte had hij tijdens de dramatisch verlopen terugtocht van het SS-Panzer-Grendaier Regiment 48 'General Seyffardt' naar de Tannenbergstellung geprobeerd de Panzergrenadiere waar mogelijk te steuen. Van de 1./SS-Panzerjäger-Abteilung 54 toonde het STuG van Bruins zich het meest succesvol.

Zijn onderscheidingen: EK I, EK II, het Ridderkruis, Het Sturmabzeichen en de Ostmedaille.


Casper Sporck ("Nordland"):

Geboortedatum: 10-08-1922
datum overlijden: 08-04-1945

vrijwilliger Casper Sporck ridderkruisdrager van de 5./SS-Panzer Aufklärungs Abteilung 11. Als commandant van een SdKfz 251/9 'Stummel', een gepantserde half-track met een kort L/24 75mm kanon, werd Sporck op 26 januari 1944 in het plaatsje Gubanizy geconfronteerd met een Sovjet-Russische tankaanval. Het kanon van Sporck wist elf tanks van het Rode Leger uit te schakelen. Enkele dagen later toen het III.SS Panzerkorps waar de Brigade 'Nederland' deel van uit maakte, de terugtocht van het Oranienbaum front naar het Narva bruggehoofd achter de Luga rivier voltooide, bewees de Nederlander zich opnieuw. Als een van de laatsten haalde Sporck's voertuig de Duitse linies. Als beloning voor zijn heldhaftige optreden werd hij door zijn bataljonscommandant Rudolf Saalbach voorgedragen voor het Ridderkruis dat hem kort daarna ook werd toegekend.

In 1945 raakte hij zwaar gewond en overleed in een reserve lazeret in Bayreuth op 08-04-1945


Hans Havik ("Wiking"):

Geboortedatum: 05-05-1923
Datum overlijden: 21-09-1997

EK I, EK II, ridderkruis op 06-05-45

geen info verder gevonden over Havik.


afbeeldingen:

Mooyman:

Afbeelding

Bruins:

Afbeelding

Sporck:

Afbeelding

Havik:

geen gevonden.


Wie heeft meer informatie over deze mannen?
Foto materiaal ook gewenst.

Grtz. Oberschütze
Beste Oberschütze,

Heb je deze informatie zelf op een rijtje gezet ?

Gr.
Edwin
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

ik denk dat het zo'n beetje allemaal van jouw website komt Edwin.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Niwde
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2005, 15:08

Bericht door Niwde »

Ja weet ik. Overigens geen enkel probleem, maar dan hoort er wel even een verwijzing bij.

Gr.
Edwin
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Precies. Maar hij is nog jong, dat weet hij dan voor de toekomst :)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Niwde
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2005, 15:08

Bericht door Niwde »

Harro schreef:Precies. Maar hij is nog jong, dat weet hij dan voor de toekomst :)
Ja is ook zo. Er wordt echter zoveel gekopieerd zonder bronvermelding dat ik het even nodig vond om daar aandacht aan te schenken.

Gr.
Edwin
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Niwde schreef:
Harro schreef:Precies. Maar hij is nog jong, dat weet hij dan voor de toekomst :)
Ja is ook zo. Er wordt echter zoveel gekopieerd zonder bronvermelding dat ik het even nodig vond om daar aandacht aan te schenken.

Gr.
Edwin
En welke site is dat :P
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Ok ik ken de site :D
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

intresant die site
Gebruikersavatar
Oberschütze
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 mei 2005, 15:12
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Oberschütze »

Ow excussus eerste topic wat ik open van me leven :) zal er in het vervolg bij zetten waar ik de info vandaan heb: http://www.waffen-ss.nl

Grtz Oberschütze
Das Feuer liebt mich!
Gebruikersavatar
Oberschütze
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 mei 2005, 15:12
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Oberschütze »

Topic ondertussen wel een beetje verouderd maar nog voor de geinteresserden heb ik de foto van Havik gevonden :)

Afbeelding

Bron: Stormfront.org

Groet
Das Feuer liebt mich!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Bruins. Bekende foto...

Afbeelding
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Oberschütze schreef:Topic ondertussen wel een beetje verouderd maar nog voor de geinteresserden heb ik de foto van Havik gevonden :)

Afbeelding

Bron: Stormfront.org

Groet
Leuke bron...zit je er vaker
Plaats reactie