Is zoeken met een metaaldetector verantwoord of roekeloos?!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Is zoeken met een metaaldetector verantwoord of roekeloos?!

Bericht door asjemenou »

Op dit forum gaat menige topic nogal eens over het zoeken met een metaaldetector. Regelmatig worden bij deze topics ook trots de foto's geplaatst met de "vondsten". Ik zie daar ook nogal eens wat munitie bij. Wat ik mij afvraag is tot in hoeverre vinden jullie dit verantwoord. Hoe weet je nou dat het onschadelijk is? Soms is aanraken al levensgevaarlijk (zie kranteknipsel).
Ik zelf ben zeer geïnteresseerd in WOII maar zoeken met een metaaldetector doe ik niet en bodemvondsten kopen doe ik ook niet. De reden hiervan is de vele verhalen die ik van mijn oom heb gehoord met wie ik een goeie band heb. Mijn oom, inmiddels gepensioneerd, heeft jarenlang bij de EOD gezeten. Hij demonteerde van geweerpatronen tot en met zeemijnen en vliegtuigbommen toe. Hij kan je veel vertellen over munitievondsten uit WOII maar ook over het onverantwoorde gedrag van sommige oorlogssouverniersjagers. Het is gebeurd dat hij bij een verzamelaar 3 scherpe Panzefäuste heeft weggehaald!!! Het zal je buurman maar wezen.
In zijn werk kwam hij ook geregeld met de oorlogsgravendienst in aanraking. Zo kwam hij bij menig graf welke geplunderd was door souvenirsjagers. Vooral de Duitse Erkennungsmarke zijn erg populair. Worden ook regelmatig te koop aangeboden via Ebay en Marktplaats. Leuk zo'n plaatje maar bedenk wel dat je de betreffende soldaat z'n identiteit voor altijd ontneemt.
Bijgevoegd een kranteknipsel in 2 delen. Het is één van de vele interviews die mijn oom had met een krant. De genoemde sergeant H. is dus mijn oom. Wat vinden jullie hier nu van?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Leuk artikel,alleen zie ik niet in waarom hij zegt dat granaathulzen nog gevaarlijk kunnen zijn? Als deze toch leeg zijn,kan er niks meer mee gebeuren.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Een goed artikel, goed dat je oom nog eens benadrukt wat de gevaren zijn van het opgraven van munitie.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
René_Venlo
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 mei 2005, 15:34
Locatie: Venlo in Limboland

Bericht door René_Venlo »

Is idd goed dat dit nog maar eens wordt verteld wat de gevaren kunnen zijn.

Vind wel dat ie nogal alles op een hoop praat, een lege huls is natuurlijk niet gevaarlijk.
En iedereen weet dat als ie een (hand)granaat vind je er vanaf moet blijven en de politie moet waarschuwen,

Je hebt uiteraard altijd figuren die zo'n spul tegen beter weten in mee nemen, en als er dan iets fout gaat , ja dan denk ik er het mijne van...
een gewaarschuwd man telt voor 2...

En dat met die Erkennungsmarken vind ik walgelijk, dit soort dingen horen terug te gaan naar nabestaande of de betreffende instantie. Die gasten mogen ze van mij gerust een tijdje opsluiten :x
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ik heb hier eigelijk totaal geen zin in om hierover te discusieren maar toch. Waarom noem je het roekeloos als ik scherpe munitie NOOIT meeneem, maar daar altijd ter plekke op afstand onschadelijk maak? (wat de omgeving eigelijk nog veiliger maakt daar, omdat de munitie vaak al op het oog legt). Ik ben al 3 jaar aan het leren over munitie en langzaam maar zeker begin ik een hoop te weten ;) Ik kan vrijwel altijd moeiteloos zien of een granaat/patroon/ontsteking gevaarlijk is oid. Dan neem ik het dus niet mee. Als ik maar een enkele aanwijzing heb dat ie gevaarlijk is begin ik er al niet aan.. Ik neem echt geen 3 panzerfausten mee hoor... De meeste zoekers zijn niet zo onverantwoordelijk zoals vaak wordt beweerdt. Ik zelf zoek zeker NIET voor de munitie, maar het past er wel bij. Het geeft mij voldoening als ik bijv. alleen maar een Engels gespje opgraaf of een Duits bidkruisje... Dan denk ik van: ik heb deze weer gered van de ondergang door de tand des tijds... Dus kortom, ik neem absoluut geen munitie mee die op een enkele manier gevaarlijk kan zijn dmv. de aanwezigheid van explosieven, en ik zal ook nooit tot de verleiding komen. Zelf ik al 4 handgranaten gevonden, alle Mills No 36 Engels. Heel diep gat graven en snel weer terug! En verder, ik graaf ALTIJD naast het doel! Dus het risico van het graven en het raken van explosieven is daardoor heel erg verkleind!
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

RelicHunter44 schreef:Waarom noem je het roekeloos als ik scherpe munitie NOOIT meeneem, maar daar altijd ter plekke op afstand onschadelijk maak?
Ik vind het anders nog steeds roekeloos als jij daar ter plekke munitie onschadelijk maak. Als dat spul ruim 60 jaar in de grond heeft gelegen dan is het nog steeds levensgevaarlijk. Zulke dingen zijn nog steeds gevoelig. Ook al ben je al 3 jaar bezig met het lezen over munitie weet je nog echt lang niet alles. Het zal je maar gebeuren dat er iets mis gaat omdat je een granaat probeerd onschadelijk te maken.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ik bedoel natuurlijk scherpe munitie onder de 8mm.. (klein kaliber geweermunitie). die dingen doen echt niks meer, en bevatten geen springstof.. en is totaal ongevaarlijk op ze op afstand onschadelijk te maken... ik zeg toch al eerder dat ik granaten nooit onschadelijk zou maken?
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

RelicHunter44 schreef:Ik bedoel natuurlijk scherpe munitie onder de 8mm.. (klein kaliber geweermunitie). die dingen doen echt niks meer, en bevatten geen springstof.. en is totaal ongevaarlijk op ze op afstand onschadelijk te maken... ik zeg toch al eerder dat ik granaten nooit onschadelijk zou maken?
Ik maak uit jou stukje niet op dat jij geen granaten onschadelijk maak. Wordt niet duidelijk vermeld.

Maar hoe maak jij dat klein kaliber onschadelijk?
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Nee oke, dat is een fout, ik neem een lat mee van ongeveer 2 m, gaatje in boren ter grote van het kaliber, patroon dr in, en met een andere lad ertegenaan duwen.. de kogel vliegt er dan uit, en dan is ie onschadelijk. En dan nog het slaghoedje onschadelijk maken door met een spijker op het slaghoedje te slaan als alles weg is (het kruit)...
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

RelicHunter, ik heb mensen gezien die hun vingers of delen van hun hand waren kwijtgeraakt omdat ze zo nodig met een scherp munitiepatroon van onder de 8 mm moesten klooien. Als er kruit in zit, kan het gewoon gevaarlijk zijn.

Toch vind ik de hetze tegen metaaldetectorzoekers niet geheel terecht. Allereest denk ik dat je heel goed zonder gevaar kan zoeken, mits je weet wat je doet. Ik doe het nu al bijna 20 jaar en heb nog nooit een gevaarlijke situatie meegemaakt. Maar ik heb het wel geleerd van mensen die er ervaring mee hadden.
Als je jezelf bedenkt dat je nooit met munitie moet klooien en dat je respectvol met stoffelijke resten omgaat, kan het ene heel leuke hobby zijn. Bedenk wel dat je ook souvenirjagers hebt in de wereld van de archeologie, maar dat je daarmee nog niet alle archeologen en amateur-archeologen kan beschuldigen.
Daarnaast moet je jezelf ook bedenken dat veel erkennungsmarke die worden verhandeld helemaal niet uit de grond komen, maar gewoon uit nalatenschappen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Lege granaathulzen

Bericht door asjemenou »

Blijkbaar wordt de uitspraak van mijn oom in het kranteartikel met betrekking tot de lege granaathulzen niet helemaal goed begrepen. In het artikel praat hij vanuit het standpunt van z'n toenmalige werk. Lege granaathulzen zijn "delen van munitie" en dus verboden. Hij kan moeilijk zeggen; jongens neem maar mee naar huis.
Als je een granaathuls vind behoeft deze overigens niet leeg te zijn ook al zit er geen granaatkop meer op. De slaghoed bevat immers ook een exposief. Komt bij dat een lege granaathuls een dankbaar hulpmiddel was om een bobytrap/mijn te maken. Dit gold overigens ook voor lege glazen flessen. Vul deze dingen met explosieven en schroot en je hebt een mooie mijn. Hoe kan je zien als je zo'n ding vind en hij zit onder het vuil dat dat er niet in zit. Mijn oom heeft vele vernuftige voorbeelden hiervan gevonden en onschadelijk gemaakt.
Dit soort "mijnen" staan nergens gedocumenteerd. Officieel bestonden ze ook niet. Ze ontstonden vaak door de oorlogshandelingen ter plaatse. En alleen de maker zou kunnen weten of hoe de mijn/bom in elkaar zit. Maar ja, 60 jaar na dato.
Wat te denken van de Duitse glazen anti personeelsmijnen? Zijn niet te traceren met je metaaldetector. Je zal er maar één vinden. Kan jij als geïnteresseerde dat ding laten liggen? Dit geld overigens ook voor overige zaken. Wat vind jij nog verantwoord om mee te nemen en wat niet? Kan jij de verleiding weerstaan als je het noodgraf vind van een gesneuvelde Duitse SS soldaat compleet met helm, Erkennungsmarke en al? In mijn ogen blijft dit grafschennis.
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Re: Lege granaathulzen

Bericht door Dean- »

asjemenou schreef: Wat vind jij nog verantwoord om mee te nemen en wat niet? Kan jij de verleiding weerstaan als je het noodgraf vind van een gesneuvelde Duitse SS soldaat compleet met helm, Erkennungsmarke en al? In mijn ogen blijft dit grafschennis.
Als jij spullen mee neemt van een (nood)graf waar dan ook, dan vind ik dit gewoon grafschennis,
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Ik vind het ook goed dat er nog eens wordt verteld wat de gevaren zijn!

Bij ons in het dorp verzamelde ook een kerel munitie, had had zijn hele kelder vol! De kelder helemaal verstevigd met gewapend beton en weet ik wat! En opeens BOEM!! Weg kelder! En die kerel vonden ze in onderdelen terug! Later bleek dat hij met kogels aan het werken was...
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Ouch... Ik vind het inderdaad ook wel goed dat dit even goed benadrukt wordt. Zoals Darryl al zei, kunnen er hele gevaarlijke dingen gebeuren!
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Lege granaathulzen

Bericht door Edgar »

asjemenou schreef:Blijkbaar wordt de uitspraak van mijn oom in het kranteartikel met betrekking tot de lege granaathulzen niet helemaal goed begrepen. In het artikel praat hij vanuit het standpunt van z'n toenmalige werk. Lege granaathulzen zijn "delen van munitie" en dus verboden. Hij kan moeilijk zeggen; jongens neem maar mee naar huis.
Als je een granaathuls vind behoeft deze overigens niet leeg te zijn ook al zit er geen granaatkop meer op. De slaghoed bevat immers ook een exposief. Komt bij dat een lege granaathuls een dankbaar hulpmiddel was om een bobytrap/mijn te maken. Dit gold overigens ook voor lege glazen flessen. Vul deze dingen met explosieven en schroot en je hebt een mooie mijn. Hoe kan je zien als je zo'n ding vind en hij zit onder het vuil dat dat er niet in zit. Mijn oom heeft vele vernuftige voorbeelden hiervan gevonden en onschadelijk gemaakt.
Dit soort "mijnen" staan nergens gedocumenteerd. Officieel bestonden ze ook niet. Ze ontstonden vaak door de oorlogshandelingen ter plaatse. En alleen de maker zou kunnen weten of hoe de mijn/bom in elkaar zit. Maar ja, 60 jaar na dato.
Wat te denken van de Duitse glazen anti personeelsmijnen? Zijn niet te traceren met je metaaldetector. Je zal er maar één vinden. Kan jij als geïnteresseerde dat ding laten liggen? Dit geld overigens ook voor overige zaken. Wat vind jij nog verantwoord om mee te nemen en wat niet? Kan jij de verleiding weerstaan als je het noodgraf vind van een gesneuvelde Duitse SS soldaat compleet met helm, Erkennungsmarke en al? In mijn ogen blijft dit grafschennis.
Lege granaathulzen zijn helemaal niet verboden, behalve als de primer nog scherp is ;) En je denkt dat ik er heel weinig vanaf weet heb ik het idee? Ik weet echt wel hoe een glasmine 43/oid eruit ziet... En ik kan dat zeker laten liggen ja, voor de zoveelste keer: ik neem totaal niks mee wat mogelijk gevaarlijk kan zijn! Ook boobytraps, ik heb er zelf ook één gevonden.. langs het bospad, zodra ik hem zag, meteen het gat weer dichtgegooid ;) En ik kan zeer zeker de verleiding weerstaan, ik zou absoluut NOOIT!!!!!! grafschennis plegen. Zo'n persoon ben ik niet. Ik doe het om de spullen te ''redden'' van de ondergang van de tand des tijd, en als ik een gesneuvelde militair zou vinden zou ik hem 101% zeker aangeven bij de plaatselijke politie oid. En gevaarlijke dingen michiel? Dat is het zeker, maar zolang je verantwoordelijk te werk gaat is de kans zeer gering dat er iets mis gaat.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie