Wel of geen repro in de verzameling?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Wel of geen repro in de verzameling?

Bericht door Nico Roelofs »

Naar aanleiding van dit topic, http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=8755, leek het mij wel leuk om ook een topic te open over het wel of niet repro spullen in de verzameling te hebben.

Vind jij het geen probleem om repro spullen in de verzameling te hebben? Of ben je tegen het verzamelen van repro materiaal?

Dan wil ik wel het spul dat gebruikt voor re-enactment buiten beschouwing laten. Dus echt puur voor het verzamelen.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Ik ken enkele mensen bij wie het niet uitmaakt of ze nu repro hebben of origineel. Ik ben toch een man die echt alles origineel wil hebben. Mocht ik ooit een item tegenkomen die je echt niet kan vinden, is repro wel een goede mogelijkheid om "zolang tot dat" neer te zetten.

Verder ben ik een pure voorstander van het verzamelen van origineel spul.
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

In mijn verzaemling geen repro (zover ik weet dan :lol: ), om de simpele reden dat ik WOII militaria verzamel en geen na-oorlogs, repro gedoe. Ook al lijkt het precies, wil ik het liefst toch items uit woII. :wink:
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Ik heb repro voor re-enactment.
Simpel weg omdat ik US Airborne re-enact en
a) Die dingen zijn veel te duur voor mijn beperkt budget
b) Het zou zonde zijn om origineel materiaal daarvoor te gebruiken.

Shifty
pigy
Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 mar 2005, 21:26

Bericht door pigy »

voor mij lijfst ook origineel en als het niet anders kan repro
bv. als het veel te duur is of bijna niet origineel te vinden

stef
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Zelf ben ik ook een voorstander van het alleen verzamelen van orgineel. Ik ben een verzamelaar van wo2 materiaal en repro spult hoort daar voor voor mij niet bij. Ik wil daarom ook alles orgineel hebben. Heb veel geduld met verzamelen dus het hoeft voor mij ook niet gelijk af. Mag best maanden of jaren duren voordat iets helemaal compleet is.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Voor mij ook geen repro...
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Nico Roelofs schreef:Zelf ben ik ook een voorstander van het alleen verzamelen van orgineel. Ik ben een verzamelaar van wo2 materiaal en repro spult hoort daar voor voor mij niet bij. Ik wil daarom ook alles orgineel hebben. Heb veel geduld met verzamelen dus het hoeft voor mij ook niet gelijk af. Mag best maanden of jaren duren voordat iets helemaal compleet is.
Maar je hebt wel repro in je verzameling. Of nou ja, repro. In ieder geval niet direct WO2. Toch?

Repro is uitstekend voor vervanging. Soms is het gods onmogelijk om aan een item te komen. Dan maar repro, toch?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Alles origineel.
Ik koop enkel repro om mijn materiaal te bescherme, bv: een originele helm met daaronder een repro beany cap, omdat ik schrik heb dat die 2 beschadigd zullen worden, en je ziet het toch bijna niet onderde helm :)
zelfde vr sokken, die zie je niet en bescherme de schoenen van de mannequin ...
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dodo schreef:
Nico Roelofs schreef:Zelf ben ik ook een voorstander van het alleen verzamelen van orgineel. Ik ben een verzamelaar van wo2 materiaal en repro spult hoort daar voor voor mij niet bij. Ik wil daarom ook alles orgineel hebben. Heb veel geduld met verzamelen dus het hoeft voor mij ook niet gelijk af. Mag best maanden of jaren duren voordat iets helemaal compleet is.
Maar je hebt wel repro in je verzameling. Of nou ja, repro. In ieder geval niet direct WO2. Toch?

Repro is uitstekend voor vervanging. Soms is het gods onmogelijk om aan een item te komen. Dan maar repro, toch?
Ja ik heb wat repro. Ik heb een paar emblemen die ik kocht als orgineel en later achter kwam dat ze repro waren. Deze zijn ook te koop. Die hoef ik niet in de verzameling te hebben.

Verder heb ik nog een Duits kinriempje gekocht. Deze is maar tijdelijk, tot dat ik een orginele heb. Deze heb ik gekocht omdat ik bang ben dat de helm van de pop valt als ik hem perongeluk aanstoot, aangezien dat nog al wel eens gebeurd vanwege de te klein geworden ruimte.

En jah voor re-enactment heb ik wat repro spul. Maar dit ligt niet tussen de spullen in mijn verzameling. Zal er ook niet tussen komen te liggen ook.

Verder is alles wat ik heb orgineel. Als ik denk iets niet compleet te kunnen maken dan begin ik er niet aan of het wordt gewoon een jaren project.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Jurryt schreef:Ik ken enkele mensen bij wie het niet uitmaakt of ze nu repro hebben of origineel. Ik ben toch een man die echt alles origineel wil hebben. Mocht ik ooit een item tegenkomen die je echt niet kan vinden, is repro wel een goede mogelijkheid om "zolang tot dat" neer te zetten.

Verder ben ik een pure voorstander van het verzamelen van origineel spul.
Precies zo... :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

johan willaert schreef: De meningen over het gebruik van repro voor het completeren van mannequins zijn hier nog al verdeeld.

Terwijl ik het gebruik van repro-items voor het re-enacten alleen maar kan aanmoedigen, vind ik het integreren van repro op mannequins een beetje "zichzelf bedriegen". Niet zelden zijn de repro items niet perfect gemaakt en kosten ze toch een serieuze hap uit je budget.
Wanneer het de bedoeling is, je repro te verkopen eens je het originele item gevonden hebt, heb je geen garantie dat je het ook daadwerkelijk terug zult kunnen verkopen voor de prijs die je eraan gegeven hebt.
Volgens mij hoeft je mannequin niet onmiddellijk compleet te zijn. Als je geen schoenen, broek enz vindt, of ze zijn te duur, dan is een buste de oplossing. Wil je, of kun je geen geld spenderen aan de duurdere items, kies dan een richting voor je collectie die je je wel kunt permitteren. Het verzamelen is geen wedstrijd, je hoeft niet de grootste te zijn!! Een collectie insignes, of een collectie helmen kan evenveel gedrevenheid en enthousiasme uitstralen als een collectie met 50 complete mannequins...
Elke verzamelaar verzamelt naar eigen interesse en/of vermogen. Ik ga daar tegenwoordig veel verder in dan vroeger. In het begin kocht ik een naakt vestje en naaide ik er zelf originele insignes op. Zelfs dat doe ik tegenwoordig niet meer. De jasjes blijven zoals ze zijn en er wordt niets aan toegevoegd of afgehaald. Dit geldt evenzo voor markeringen, enz....

Replica is OK en zeer handig voor re-enactment. Ik vind het alleen jammer dat de meeste repro-items zo duur zijn. Als je als re-enactor een compleet-setje samenstelt, ben je al gauw enkele honderden Euro's kwijt. Als je dit geld zou spenderen aan originele items, dan heb je toch weer wat meer kans om je mannequin te completeren. En de waarde van originele items blijft stijgen. De discussie hierover is al genoeg gevoerd en de tijd heeft uitgewezen dat sedert de jaren 60 de prijzen allen maar gestegen zijn. Wat er binnen enkele jaren met al het re-enactment spul gaat gebeuren is nog maar de vraag.

Ik begon te verzamelen in 1976, toen er nog massa's materiaal voorhanden was. Ik was toen 10 jaar en had ook niet de financiële middelen om pakweg een US Para te kopen, die waren toen ook al duur. Dit kwam gaandeweg....

Ik heb nooit geld gespendeerd aan replica; re-enacten deed ik met origineel spul (ja, ik sta er nog versteld van !!!) en toen ik merkte dat het originele materiaal duurder werd ben ik met re-enacten gestopt. Dit was mijn keuze. Ik moedig re-enactors aan om replica te gebruiken, maar ze moeten eerlijk zijn met zichzelf. Sommigen laten zich gewoon iets wijs maken door gehaaide dealers. Ze geven tientallen en of honderden Euros uit aan items waarvan ze eigenlijk wel weten dat het fake is, maar dit niet willen toegeven.
Als ik zie dat een replica US-hemd ongeveer 100Euro kost, dan vraag ik mij af wie er het gekst is, de handelaar of de koper...

Het blijven twee verschillende werelden: de verzamelaar en de re-enactor. Als je beiden doet, dan vind ik dat je dit een beetje gescheiden moet houden..... de verzameling binnen in display, mannequin of buste en het re-enactment materiaal in je kist klaar om op weekend te vertrekken.....


Uitgebreid besproken op: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=503 ... +buy+repro


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Ik heb ook geen repro spullen nodig in mijn verzameling.
Ik zal het nooit bewust kopen!!
Als ik iets zoek, en het is te duur dan wacht ik er gewoon mee, of ik laat het achterwege (ligt eraan of het echt noodzakelijk is).

Bijvoorbeeld het A-Frame.
Zo'n ding loopt al tegen de 400 euro aan!!
De soldaat heeft dit op zijn rug, je ziet er dus niets van. Dus een goede reden om zoiets achterwege te laten.

mvg Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Als verzamelaar verzamel ik origineel.
Repro zie ik vooral als
a) te gebruiken voor re-enactment omdat ik origineel daar zonde voor vind.
b) voor expositie waarin je wilt uitbeelden hoe het er in die tijd origineel heeft uigezien. Immers je vind weinig origineel in nieuwstaat.

Wel vind ik dat bij een expo met replica dit er ook bij moet staan.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Nick schreef:Ik heb ook geen repro spullen nodig in mijn verzameling.
Ik zal het nooit bewust kopen!!
Als ik iets zoek, en het is te duur dan wacht ik er gewoon mee, of ik laat het achterwege (ligt eraan of het echt noodzakelijk is).

Bijvoorbeeld het A-Frame.
Zo'n ding loopt al tegen de 400 euro aan!!
De soldaat heeft dit op zijn rug, je ziet er dus niets van. Dus een goede reden om zoiets achterwege te laten.

mvg Nick
Of om repro te kopen daar je de orginele uitrusting ziet en niet het repro frame wat er alleen maar toe dient het orginele spul op zijn plek te houden en wat je toch niet ziet. Dat is nou zoiets wat ik niet perse orgineel hoef te hebben en waar ik met een repro uit de voeten kan. Zogauw het goed zichtbaar is wil ik het orgineel hebben.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie