Het Anne Frank Huis

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Het Anne Frank Huis

Bericht door YPPY »

Een 'makkelijk' museum om mee te beginnen. :) Wie van jullie is hier geweest en wat vonden jullie hiervan?

Toen ik een jaar of 13 was ben ik er voor het eerste geweest, ik had Het Achterhuis een paar jaar eerder gelezen. Ik was verbaasd dat ze in zo'n kleine ruimte hadden gewoond met zoveel mensen.

Toen ik studeerde heb ik weer Het Achterhuis gelezen en ben ik nog een keer geweest. Het was toen inmiddels gerenoveerd. Nu was ik nog meer onder de indruk. De muren kwamen op me af en ik was er maar eventjes. Ik had nog meer bewondering voor de mensen die er zo lang gewoond hebben en ook voor hun helpers die zó midden in Amsterdam acht mensen hielpen.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Ik ben er twee keer geweest. De eerste keer toen ik in groep 8 van de basisschool zat, ik had het boek toen al meerdere malen gelezen, maar een schooluitje is gewoon niet de goede manier om zoiets te bekijken. Allemaal klasgenootjes die het stom en saai vonden en er niets van begrepen, dat vond ik erg.
De tweede keer was vorig jaar. Deze keer was het wel indrukwekkender en persoonlijker, maar ik werd gek van alle mensen die er waren. Ik wilde alleen zijn en in mijn eentje alles kunnen opnemen, dat gaat niet als Annes kamertje vol staat met 10 mensen.
Wat ik erg interessant vond was het interactieve gebeuren wat nieuw was, kiezen tussen vrijheid van meningsuiting en bescherming tegen racisme en discriminatie. Ze lieten dan de dingen van allebei de kanten zien (zoals bijvoorbeeld een stuk over eminem en over het vlaams blok etc) en daarna moest je kiezen door op een knopje te drukken, met dus een resultaat. Maar ja, er zaten ook een paar kleine kinderen die als gekken op de knoppen zaten te drukken (knopjes zijn natuurlijk leuk) wat de conclusie dus vaak ongunstig beinvloedde. Evengoed een heel goed idee, er zaten heel wat moeilijke kwesties tussen.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8133
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Als toerist moet je in Nederland op je "weekje Europa" natuurlijk snel (5 minuten) langs 't Anne Frank huis. Dat vergalt het behoorlijk. Want dan krijg je van die echte super-toeristen die voor 'n mooie foto-point komen, je verdrukken en niets van de ambiance heel laten.

Ik hou niet van dat massale. Dan loop ik liever over een oorlogskerkhof. Langs de rijen graven de leeftijden kijken ofzo. 20 jaar. Verderop iemand van 18, nee ernaast dan: 17 jaar oud. In alle rust, terwijl op de achtergrond alleen de wind hoorbaar is.

Ik lees liever 't boek van Anne dan dat ik er op bezoek ga. Neemt niet weg, dat wanneer je je best doet, en wat geluk hebt een unieke ervaring opdoet door het Anne Frankhuis te bezoeken. Let wel; het is een persoonlijke mening, ik wil het dus niet bagetaliseren. Het Anne Frankhuis is een uniek museum.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Proos schreef:Als toerist moet je in Nederland op je "weekje Europa" natuurlijk snel (5 minuten) langs 't Anne Frank huis. Dat vergalt het behoorlijk. Want dan krijg je van die echte super-toeristen die voor 'n mooie foto-point komen, je verdrukken en niets van de ambiance heel laten.
Dit kan ik me goed voorstellen. De eerste keer dat ik ging, was het ontzettend druk. Toen was ik ook met m'n broertje en zusje en die gaan al bijna gillen als ze het woord 'museum' horen. ;)
De tweede keer was ik met een vriendin die met mij stage liep en we hadden er al veel overgesproken. Het was veel rustiger en we zijn ook veel langer binnen geweest. Soms dan stond ik alleen in een kamertje.
Nu heb ik nogal veel fantasie, dus al was het vol geweest, als ik dan die streepjes op de muur zag, dan 'las' ik weer de passage waarin ze vertelde dat ze zo snel groeide.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ondanks dat allebei mijn ouders uit Amsterdam komen, en ik wel geinterreseert ben in de WO2 moet ik tot mijn grote spijt toegeven dat ik er nog nooit geweest ben, maar ik ga er zeker een keer naar toe.
Maarre, Proos, zou jij mij kunnen vertellen waar een paar van die oorlogskerkhoven liggen? Ik ben geloof ik eens in de buurt van Arnhem naar een kerkhof van de Britse Airborne geweest, maar dat is alweer heel lang geleden.(Ik geloof dat ik een jaar of 8 was, dus toen drong het gewoon nog niet echt door.) Zou graag nog eens gaan.
(Misschien een idee om eens met wat mensen van het forum af te spreken om naar zoiets toe te gaan :?: )

Alvast bedankt,

Sjoerd
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Sjoerd,

Ik ben Proos niet maar toch een paar antwoorden.

Uiteraard de Grebbeberg, met onze 'eigen' jongens. Toen ik er geweest ben zo'n 20-25 jaar geleden zeer indrukwekkend. Mijn moeder kende de ouders van een van de gesneuvelden.

Verder staat mij bij dat er op de Holterberg bij Nijverdal een Brits oorlogskerkhof ligt.

In Overloon een Amerikaans kerkhof. Verder een Amerikaans kerkhof in Margraten (L) (of is dit Overloon?).

Op Texel een kerkhof met gesneuvelde Georgiers (Duitse HIWI's).

Verder weet ik er zo geen.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8133
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Als aansluiting op de reactie van Monmax kan ik als tip nog de site van de Oorlogsgraven Stichting aandragen, die is pas vernieuwd.

http://www.oorlogsgravenstichting.nl/
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Hartstikke bedankt, de site staat bij favorieten en ik ga zeker eens kijken!!
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Debby
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2003, 13:13

Bericht door Debby »

:) Ik ben er nog niet geweest.
Maar ga binnenkort met een vriendin.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Veel plezier :)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie