teloorgang van oorlogsmuseum

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

teloorgang van oorlogsmuseum

Bericht door Guido »

De teloorgang van een Oorlogsmuseum,

Verslag van het bezoek aan het Nationaal Oorlogs en Verzetsmuseum te Overloon.

Op 4 mei 2003 bezocht een groep historisch geïnteresseerden een bezoek aan het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum Overloon, kortweg Overloon. Daarvan volgt hier een verslag.

BUITEN. Op een druilerige 4e mei gaan drie historisch geïnteresseerden, door de poort van het museum. Nog een meter achter voorbij de ingang toont zich als eerste aan de linker kant van het pad een Duits luchtdoel kanon uit de laatste wereldoorlog.Wat is dit voor kanon? Welk kaliber? Zowel het bordje erbij als de brochure van het museum zwijgen hierover in alle toonaarden, maar niet getreurd,enkele meters er achter staat reeds het eerste stuk dat de tranen in mijn ogen doen springen. Een prachtige oude veldhouwitser, waarvan de houten wielen plaatselijk reeds geheel vermolmd zijn. Dubbel triest, wanneer men bedenkt dat dit unieke stuk de kentekenen draagt van een lange en bewogen geschiedenis; In de eerste wereldoorlog gebouwd, Russisch doorgebruikt en tijdens de laatste wereldoorlog ingericht voor het dragen van Duitse richtapparatuur. Staat dit stuk nog een a twee winters buiten zakt het stuk met zekerheid door zijn eigen wielen.
Wie nu denkt dat de volgorde van de ten toon gestelde stukken chronologisch is komt van een koude kermis thuis; tussen de stukken uit de laatste wereldoorlog verrijst waarlijk een stuk IJzeren Gordijn. Heeft dit iets te zoeken tussen de oorlogse voorwerpen? Natuurlijk niet, maar daarover verderop meer.
Vervolgens staat er een aantal stukken geschut opgesteld met summiere en vaak foutieve bordjes erbij en verkeren deze in een desolate toestand. Historisch unieke stukken staan weg te rotten. Een voorbeeld hiervan zijn de twee luchtdoelkanonnen van Russisch origine, type M39 die niet alleen door de Duitsers omgebouwd zijn anno 1944 naar het kaliber 8,8cm, maar ook oorspronkelijk in Overloon achtergebleven zijn. Unieke stukken? Waarschijnlijk wel; behalve de twee exemplaren in Overloon is ons na uitgebreide research niets gebleken van enig ander exemplaar dat de oorlog overleefde. En die staan weg te roesten.
Ook andere historische stukken rotten weg en tonen sporen van jarenlang achterstallig onderhoud. Een 76,2mm PAK (r), achtergebleven na de slag en waarop de Duitse kijkermontage nog zit, staat zonder tekst of uitleg in een hoekje weg te roesten. En niet alleen zijn de buiten tentoongestelde stukken in een erbarmelijke staat, ook zijn er in de loop der tijd stukken uit de collectie verdwenen, zonder dat daar ook maar iemand van het personeel een antwoord op kan geven. Daarnaast is de sporadische informatie op de bordjes bij de stukken veelal incorrect. Bekijke men de grote Sovjettank die buiten staat, dan zal een ieder, die enige kennis van oorlogs gevechtsmaterieel heeft gelijk zien dat dit een late productie Josef Stalin 1 tank is, met de JS2-koepel. Het bordje voor de tank stelt echter dat hier een Josef Stalin 2 tank staat, jammerlijk ernaast.

DE GROTE HAL. In de grote hal staan op het eerste oog meerdere mooie tanks en voertuigen opgesteld. Inderdaad op het eerste oog. Als men goed zijn ogen de kost geeft, dan ziet men dat de restauratie van de Panthertank al geruime tijd stil ligt. Wordt dit, eens geheel complete voertuig, geheel gerestaureerd? Het antwoord is helaas ontkennend. Navraag bij enkele medewerkers leert dat meerdere onderdelen al aan andere musea weggedaan zijn. Zo is naar verluid ook de motor van de Panther verkocht richting Groot Brittanie en zijn meerdere, voor een gehele restauratie essentiële, onderdelen reeds richting Duitsland verkocht. Is dit in het belang van het museum? Zelfs het aanwezige personeel trekt daarover de wenkbrauwen op.
In de hal treffen we verder ook een naoorlogse Trabant-jeep, een Nederlandse YP-408 en een Russische T-55 tank aan. Wat doen deze voertuigen in een museum over de Tweede Wereldoorlog? Staan deze objecten binnen omdat ze dan misschien zeldzaam zijn? Nee hoor, er rijden wereldwijd nog meerdere tienduizende T-54's en T-55's rond, bij allerlei legers. De kostbare plaats die deze naoorlogse stukken innemen zouden beter gebruikt kunnen worden voor herberging van belangrijke stukken die momenteel buiten staan weg te kwijnen.

DE KLEINE HAL. Toen we hier binnen kwamen sloeg ons de schrik om het hart. Achter in de voorste ruimte stonden poppen met originele uniformen. NA een gronde inspectie, voor zover dat gaat door dik glas heen, bleek het volgende; Bijna alle Duitse uniformen zijn kopie, terwijl die enkele jaren geleden nog origineel waren. Originele helmen zijn vervangen door overgeverfde exemplaren, waarvan enkele zelfs overgeverfde brandweerhelmen lijken te zijn; broeken lijken Zweeds en naoorlogs; koppelriemen ex-DDR en koppelsloten moderne kopieën. Waar is het originele materiaal? Ook het unieke uniform van een tanksoldaat van de SS is vervangen door een overduidelijke kopie.
"Wie heeft hier geplunderd?" gaat er eendrachtig door de groep. Spuugzat van al deze kommer en kwel gaan we gezamenlijk naar het restaurant in het museum. Dit is het enige lichtpunt van het museum; een goede kop koffie en een lekker stuk Limburgse vlaai, die wij Noorderlingen toch wel kunnen waarderen.

Samenvattend zijn we dan ook tot de volgende kritiekpunten gekomen;

Unieke stukken staan buiten te roesten en moeten naar binnen,

Binnen getoonde exemplaren van naoorlogse productie mogen weg of naar buiten,

Onderdelen van voertuigen en enkele voertuigen in zijn geheel zouden niet verkocht mogen worden en dienen als nationaal erfgoed bewaard te worden; stop de verkoop of ruil.

De uniformencollectie is een gigantische aanfluiting; waar is het originele materiaal?


TE ZIEN OP http://www.atticband.nl/sieb/guidsieb
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

erg dat een museum zoiets doet,
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

en dit nog maar een klein deel!

fotos volgen!!!!!! dan zie je dat t erger kan!!!
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Erg heel erg. :cry:
Maar ja,voor geld danst de beer op tafel hé. triestig... :( :x

Adrian
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

dat is ook de reden dat die verzamelaars actie ondernamen en nog steeds doorstrijden om het beter te laten worden!

dit verslag word naar lokale kranten in de buurt van overloon gestuurd wat ik heb gehoord en ik versprijd het via mn site om toch zo mee te "strijden" dus ik vraag jullie kopieer deze tekst en zet het op je site of wat dan ook stuur het naar de lokale krant wat dan ook zorg dat het beter word!!!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

ik zal je het adres van dagblad de limburger sturen!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Cultuurredactie: cultuurredactie@mgl.nl
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Ben wel eens benieuwd naar de foto's.

Adrian
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

nou een email is gestuurd naar dagblad de limburger


fotos worden binnen enkele dagen verwacht
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Misschien is het een idee dat we er wat aan gaan doen, de spullen opknappen, alhoewel ik weinig ervaring heb met het opknappen van kanonnen :P maar wapens enzo dat zal heb ik wel vaker gedaan, en misschien kunnen we ook eens de juiste bordjes schrijven!
Ik bedoel iemand moet het doen :)
Misschien is dat wel een uitstekende gelegenheid voor een "bijeenkomst"????
Laatst gewijzigd door Stijn op 09 nov 2003, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

er is wel meer te doen dan dat als we nou het musea overnemen en 1 jaar sluit en geheel opknapt heb je msichien een kans!!!!
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

nou eh ik vind het ook slecht maar het museum overnemen?? hoe had je dat geplanned dan ik heb nog geen 1000 euro op me rekening
Starting up again
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Tijd dat er een stichting komt 8)
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Ik ben er afgelopen week-end geweest Guido.
Klopt helaas helemaal dat verhaal van U!

Het is bijna lachwekkend; zelfs op de apartstaande pop van de Algemeine SS steekt een overgeverfde na-oorlogse brandweerhelm; amai!
Wat een miserie! Dat Duits spel; alles dikke nep!

Mattie :cry:
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Volgens mij is het beter om gewoon alle waardevolle items op te kopen ipv het hele museum over te nemen. Als ze dan toch zo graag hun zakken vullen, zullen ze niet lang twijfelen om te verkopen, zij kunnen het stuk dan nog altijd vervangen door reproducties.

Over dat verkopen gesproken: ik heb mij laten vertellen door iemand die een aantal stukken had gevonden (ik dacht veel papierwerk) niet ver van het museum en die die stukken had geschonken, dat enkele maanden later die stukken gewoonweg verkocht werden op een stand van Overloon medewerkers op één of andere beurs...
Plaats reactie