Repro in musea.

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Repro in musea.

Bericht door Michael_Wittmann »

Naar aanleiding van :
johan willaert schreef:Ik weet hoeveel nepspul erin musea rondslingert en daarom staan er bitter weinig musea in m'n 'must see' lijstje.....

Dat de doorsnee bezoeker het niet ziet mag voor mij geen argument zijn om fake items in een museum als echt te displayen....

Waarom verwachten we in het Louvre de echte Mona Lisa of 'Denker' van Rodin te zien, terwijl deze uniek zijn en honderden jaren oud.... Maar aanvaarden we wel dat items waarvan er vele duizenden exemplaren gemaakt zijn, pakweg een halve eeuw geleden, in repro en fake worden tentoongesteld in oorlogsmusea....

En ja, ik was in Mei nog in Overloon en ben huilend buiten gegaan..... Triestig...

Vooral dit:

Afbeelding
En dit is GEEN spiegelbeeld foto!!! 8)

Johan
Leek het mij wel goed om hier een topic over te openen!

Mag een museum eigenlijk wel repro spul hebben?
Wat vinden jullie er allemaal van?
Zou je er een klacht voor kunnen indienen?

Mvg Michael Wittmann
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

In La Gleize hebben ze ooit hun repro aangeduid in de omschrijving.
Misschien zou dat een goed idee zijn?
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Re: Repro in musea.

Bericht door Michiel M. »

Michael_Wittmann schreef:Mag een museum eigenlijk wel repro spul hebben?
Ik vind van wel, zolang als ze het maar eerlijk melden.
Michael_Wittmann schreef:Wat vinden jullie er allemaal van?
Vindt dat je eigenlijk als museum orginele items tentoon moet stellen, als het echt niet anders kan, ok. Maar zoals ik al zei, ze moeten het wel melden.
Michael_Wittmann schreef:Zou je er een klacht voor kunnen indienen?
Je kunt het altijd zeggen tegen een gids/directeur, maar ik betwijfel of ze een fortuin gaan uitgeven omdat 1 op de 100 bezoekers ziet dat het repro is..
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Ik vind het onzin je betaald om orgineel spul te zien.
Een museum is er niet voor niks met beveiliging en al dus mogen er ook wel duren stukken staan dus geen repro!.
Mehr Sein Als Scheinen!
Franz
Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 aug 2005, 18:52
Locatie: Emblem

Bericht door Franz »

Repro rommel hoort niet thuis in een museum.
Vooral niet in een museum waar ge inkom moet betalen.

Wil ik repro rommel bekijken,dan ga ik wel gratis bij enkele mede-verzamelaars kijken.
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Niet alle musea hebben repro hè. Er staan genoeg dure stukken in musea...Als je een museum hebt met een Dakota en tientalle voertuigen, en je ziet een US paratrooper met NL kistjes, vind ik eigenlijk niet dat je veel te zeuren hebt.

Zal me niets verbazen Michael dat jij ooit repro in een museum gezien hebt zonder het te merken...

Wat je zegt Franz, eigenlijk hoort het er ook niet thuis, maar er zijn stukken die je nu eenmaal niet kan betalen en die je tóch nodig hebt om een diorama te voltooien, heb er enigsinds wel begrip voor.

Michiel
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Nou,

Het laatste oorlogs museum waar ik ben geweest was 2 a 3 jaar geleden dus ik kan me niet veel herinneren.
Maar in overloon: Zag je duidelijk de randen van de decals van een SS helm en nu met die adelaar dat vind ik helemaal niet kunnen.
Het liefste zou ik een klacht willen indienen kijken hoeveel er in dat museum weg zou gaan als ze die klacht accepteren.

Mvg Michael Wittmann
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Niemand houd je tegen! :wink:
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

101st Michiel schreef:Niemand houd je tegen! :wink:
Oke.

In het na jaar als alles af is dan ga ik er nog eens heen. :P
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

een klacht indienen gaat mij wel redelijk te ver... :?
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Waarom dat je betaald toch voor orgineel spul te komen bewonderen!!
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

betaal je daarvoor?
mij maakt het echt niet uit of er een para staat met nl kistjes aan...
ik heb al echte gezien, dus moet dat museum voor mij speciaal geen dure echte schoenen te gaan kopen...
ik ga meer voor het geheel, dat daar fouten inzitten om het compleet te maken maakt mij niet uit...
wel jammer natuurlijk maja je moet ook aan de financien van zo'n museum denken hé...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Ik kan mij niet verzoenen met repro in een museum........
Tenzij ze erbij vermelden dat het repro is, om een algemeen beeld te geven, of aan de bezoeker de gelegenheid te geven om de spullen aan te raken......

Als je al in een museum geen origineel spul meer ziet....!!!
Teveel collectionneurs nemen een voorbeeld aan musea en gaan zo met het verkeerde idee buiten..... "Het staat zo in dat museum, dus zal het wel goed zijn!!!" is het teveel gehoorde excuus....

Nogmaals het voorbeeldje van het prachtige museum van Diekirch met hun twee US para's ( één op de telefoonpaal en één in een display kast). Beiden hebben een Bundeswehr jaren 60 broek aan. Massa's bezoekers gaan er van uit dat die broeken goede US parabroeken zijn......

Neen, als je het niet compleet hebt, dan moet je geen display maken....

95% van de musea verkopen tegenwoordig hun originele spullen en vervangen ze door repro....?????!!!

Franz schreef:Wil ik repro rommel bekijken,dan ga ik wel gratis bij enkele mede-verzamelaars kijken.
:lol:

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
crossbow
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 mei 2005, 15:27
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door crossbow »

Hmm, als vrijwillig medewerker van een museum wil ik hier toch even op ingaan...

De meest musea zijn opgezet ten behoeve van het grote publiek. D.w.z. een museum probeert aan te geven hoe het complete plaatje er uit zag. Nu is het zo dat veel authentiek spul, owfel zeldzaam, ofwel verschrikkelijk duur is. En veel musea zij priveinitiatief (Overloon ook dacht ik...) en hebben dus niet veel centjes. Ze zijn dus soms verplicht om repro te gebruiken. Wat ze wel moeten trachten te doen is goede repro te gebruiken en dus niet het voorbeeld zoals hoger, want dat is inderdaad te...

Dus om voor die 5% maniakale bezoekers alles authentiek te zetten...

Weet je, voor musea met een rijk verleden en de nodige staatssteun is dit misschien iets makkelijker...

Nee, een museum dient om het verhaal te vertellen en als dat moet behulp van nep dan is dat maar zo. Als je het echte spul wil, wordt dan zelf verzamelaar.

Kris
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Ik blijf het ongelooflijk vinden dat de meesten dit hier aanvaarden....

Mensen komen van over heel de wereld om in Brugge, Antwerpen en Gent schilderijen van Van Eijk, Breughel en Rubens te zien....

Die zijn honderden jaar oud en uniek.... en origineel!!! Men zou niet anders verwachten....

WO2 spullen zijn maximum 65 jaar oud en met duizenden geproduceerd.... en daar is men tevreden met replica in een museum?????

Johan
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie