Repro in musea.

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

( verzamelaar ben ik al (of iets wat erop lijkt))

Een museum kan ook wachten met uitbreiden net zoals overloon nu .
En sparen voor orgineel net als de verzamelaars..
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
crossbow
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 mei 2005, 15:27
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door crossbow »

johan willaert schreef: WO2 spullen zijn maximum 65 jaar oud en met duizenden geproduceerd.... en daar is men tevreden met replica in een museum?????
Er zijn uitzonderingen... ik denk dat je in het KLM niet veel replica zal vinden... (niet zo fantastische restauraties misschien...)

Kris
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

crossbow schreef:Er zijn uitzonderingen... ik denk dat je in het KLM niet veel replica zal vinden... (niet zo fantastische restauraties misschien...)
IDD, dat is één van de grote uitzonderingen....

Maar het is ook maar sedert de grote opkuis van een aantal jaren geleden....

Neem de zaal van 14-18.... SUPER origineel materiaal in de vitrines en herschilderd of repro in de kisten om mee te spelen...


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jorn
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2005, 15:53
Locatie: Bilzen - België

Bericht door Jorn »

Als liefhebber van legermateriaal is het natuurlijk fijn als het allemaal origineel is maar soms kan je niet anders.

Zo staat er in het koninklijklegermuseum te Brussel een Junkers Ju-52. (bouwjaar 1936)
Ik heb een bezoekje gebracht in ST.-Truiden waar ze deze junkers gerestaureerd hebben.

De mensen die dit vliegtuig opknapten, zeiden dat Junkers nog tonnen materiaal van WO2 heeft liggen en dit slechts verkoopt voor massa's geld.
Zij hadden dat geld niet en hebben zo oa. een toestelletje ontwikkeld om zelf de gegolfde metalen platen na te maken die typisch zijn voor dit toestel.

Voor de afwerking werden er zeldfs geen hakenkruizen aangebracht omdat bepaalde mensen en instaties hierover zouden klagen.

Ik moet zeggen, ik heb veel respect voor de mensen die zulke toestellen toch willen herstellen want het heeft ettelijke jaren geduurd om het in orde te krijgen. Al is het dan niet altijd in volledig originele staat met of zonder originele tekens.

Ik bezichtig liever een Junkers Ju-52 dan dat er geen staat.

Jorn
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Idd, je moet tevreden zijn met wat je hebt. ;) :)
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Een museum is in mijn ogen een tijdreis terug naar de uitgebeelde tijd, voor mij is dat het belangrijkste.
In een WW2 museum zou ik dan ook niets liever het originele spul aanschouwen wat correct is aan de historische tijdlijn, wat de soldaten dan ook werkelijk aan hadden.
Als een bijzonder moeilijk te verkrijgen item toch uitgebeeld wilt worden door het museum, en ze doen dit door repro aan de collectie toe te voegen vindt ik dat ze dat duidelijk moeten aangeven en dan ook nog met een duidelijke afbeelding van een b.v. originele broek zodat men kan vergelijken.
Ook moeten ze duidelijk zijn op hun website en in hun folders dat er repro items tussen het originele zit vanwegens het feit er moeilijk aan te komen is of wat dan ook voor uitleg zo lang het maar eerlijke tekst is.
Als mensen dan komen kijken weten ze van te voren dat er dergelijk materiaal zoals repro in de collectie te vinden is, en niet geschokt en teleurgesteld weer naar huis gaan.
Ook de diorama's vertellen veel van een museum en de mensen die daar werken, Diekirch's diorama's behoren wel tot een van de best uitgestalde diorama's, Hartenstein is voor mij persoonlijk fav vanwege de collectie Airborne natuurlijk.
Het naast elkaar uitstallen van poppen wat je in de meeste musea tege n komt vindt ik jammer genoeg niet zo'n historisch beeld geven, zoals ik b.v. in Bayaux (pardon my french if i speld it wrong) heb gezien in 1997.
Dus ja repro in musea kan in mijn ogen zolang het maar bijzondere items zijn die b.v. bijna onvindbaar zijn en extreem duur, als je al simpele items gaat vervangen dan zou ik dat minder vinden.
Plaats je wel repro zorg dan dat het van goede kwaliteit is en moeilijk van het echte spul te onderscheiden, of je besluit alleen te showen wat nog mogelijk is om in het geheel origineel bij elkaar te krijgen.
Als ik morgen een museum kon openen dan vermelde ik er wel bij dat er repro items in me collectie voorkomen, save's a hell of a lot of trouble for the future of your museums name!!
Ik wou ook dat de para broeken en legbag origineel waren maar helaas heb ik dat nog niet kunnen realiseren, maybe in the future!!
Mijn goal is wel de repro te vervangen voor origineel, alleen wanneer is de vraag, dus geniet ik nu nog van de collectie zoals ie nu is.

Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
TommoVich
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 jul 2005, 22:07
Locatie: Gellik , Limburg , België
Contacteer:

Bericht door TommoVich »

Tja , Johan , Als je een of 2 stukken in een museum Repro hebt , daar maak ik mij niet om druk hoor ! je moet denken , als je een fallschirmjäger wilt gaan tonen , en je hebt een compleet uniform maar je vind geen betaalbare helm en je zet er een repro helm op omdat een orginele zo goed als onbetaalbaar is , dat kan ik helemaal begrijpen , maar een museum vol met repro zou ik inderdaad niet binnen gaan ;-)

Gegroet Tom
"L'union Fait la Force - Eendracht Maakt Macht"
"Regiment Forteresse de Liège"
Gebruikersavatar
stengun
Lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 12 jan 2005, 17:43
Locatie: N-Limburg
Contacteer:

Bericht door stengun »

Als een museum vol staat met geweldige aangeklede poppen met complete originele uitrusting, en dan ook nog veer mooie vourtuigen, dan maken een paar fouten toch niet veel uit. Aangeven dat er repro's tussen zitten is het beste. Maar zoals Overloon, op Amerikanen NL helmen zetten en derglijke en dan nog veel dingen verkeerd doen kan niet. Maar dat van Overloon komt doordat ze vroeger een van de betere musea waren. Toen dachten ze van "nu horen we tot een van de betere, dan is het goed" en toen hebben ze er weinig aan gedaan, daarom is het ook sterk achteruit gegaan.

ik vind dus dat repro's in een museum wel mogen mits het verder goede items heeft en het ook aangeeft.
jmc baan
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 mar 2005, 00:00
Locatie: ridderkerk

Bericht door jmc baan »

Een museum dient in mijn ogen historisch correct te zijn.Als eral repro gebruikt moet worden omdat het om een echt zeldzaam stuk gaat dan toch zeker van hoge kwaliteit en niet het eerste beste item wat er op lijkt of goedkope repro.Ik kan me wel voorstellen als het gaat om dioramas waarin figuren opgesteld staan op een manier die orginele items op den duur of simpelweg door hun opstelling schade zouden toebrengen wel door repro vervangen mogen worden.Als het maar correct is.Liever kwaliteit dan kwantiteit zeg ik maar. :!:
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

johan willaert schreef:
95% van de musea verkopen tegenwoordig hun originele spullen en vervangen ze door repro....?????!!!

Johan
Ja Johan, dat is nog het meeste wat me irriteerd! :frownno:
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Oh en ik wil er nog iets aan toevoegen, repro idd zoals Johan B zegt als het om extreem zeldzame stukken gaat. In het geval van Overloon willen ze zich ook toeleggen op het algemene beeld van WW2, helaas (of wil) heeft men voor de meeste van deze dingen zeer slechte repro gekozen.
Een tiental jaren terug was Overloon nog mooi, kleiner, en gericht op de vergeten slag (lees Slag om Overloon). Hoeveel is hier nog van terug te vinden, 2%, een gemiste kans. Nu 100 US transport voertuigen. In Normandië is toch ook geen museum wat over de slag om Arnhem gaat. :?
Als ze het randgebeuren eens ondergeschikt maken aan het werkelijke gebeuren in oktober/november 1944. De enigste tankslag in Nederland, omstandigheden die overeenkomen met WW1. Daar is toch iets van te maken! En die Paras bv in het nieuwe gebouw... :r :r :r :frownno:

Dus aan het adres van Overloon, als je er geen verstand van hebt, blijf er vanaf!!!
De mooiste stukken, uniformen van de betreffende eenheden liggen zeker in de kelder of zijn verkocht, en de voertuigen DIE WERKELIJK GEBRUIKT zijn, staan buiten GVD weg te rotten...
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik vind dat een museum orgineel materiaal moet tonen. Je gaat naar een museum toe met de bedoeling om spullen uit die tijd te bekijken. En geen spullen die ze een paar jaar terug hebben gemaakt. Zorda ik weet dat een museum veel repro toont dan is het voor mij niet interessant meer om er heen te gaan.
En als jij een US para of Fallschirmjager wilt tonen of wat dan ook wat gewoon erg duur is en je kunt het niet betalen als museum, dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Ik zie liever kwaliteit dan kwantiteit. Ga liever naar een klein museum met orgineel materiaal dan een museum waar ik naar moderne zooi sta te kijken wat oorlogs moet lijken.
Franz
Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 aug 2005, 18:52
Locatie: Emblem

Bericht door Franz »

En dan vragen ze nog meestal geld,om naar die repro rommel te mogen kijken.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Franz schreef:En dan vragen ze nog meestal geld,om naar die repro rommel te mogen kijken.
En de slechtste musea dan nog het meeste!!

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Wat zijn dan volgens jou de beste musea?
Clervaux, Ettelbrück, LaRoche, La Gleize, Stoumont, ... welke zijn er hiervan de beste?

Is gewoon om een idee te hebben (ik heb ze allemaal meerdere keren bezocht, al dan niet met een Veteraan).
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Plaats reactie