Repro in musea.

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Aha, ds duidelijker, 2de en 3de variant is gewoon 2de model met neweys achterop zonder cufs. Dan is er nog een 3de variant de sniper smock(1945 modification), heb ik nog nooit gezien, maar er staat wel een tekeningetje in het boek van Brian L Davis, pagina 203 Oh nog vergeten, deze werd niet voor airborne eenheden gebruikt maar door reguliere snipers.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Ja sorry had pattern niet moeten gebruiken maar variant.
Ik weet het de verschillen zitten in de mouwtjes knitt cuffs, button straps, fastners etc.
Ik heb er zelfs ooit een gezien met een hood!!

Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Maj.Cain schreef:Ja sorry had pattern niet moeten gebruiken maar variant.
Ik weet het de verschillen zitten in de mouwtjes knitt cuffs, button straps, fastners etc.
Ik heb er zelfs ooit een gezien met een hood!!

Cain
Idd! :)
Die met die hood dat was mischien een sniper versie want ze konden per eenheid aangepast worden!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Werd op dat bord niet netjes vermeld wat kopies waren?
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Maj.Cain schreef:Jeroen zeg jij nou dat de gehele 1e Airborne div maar 1 variant smock aanhad?
Of lees ik het verkeerd?

Rene

Nee, nee, maar daar zijn de meningen over verdeeld, ik geloof er niet in dat de hele 1st Airborne de 1ste variant aan had.

Jeroen
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Leek mij ook van niet lol!!
Blijft mooi spul!!!

Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
jmc baan
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 mar 2005, 00:00
Locatie: ridderkerk

Bericht door jmc baan »

A] instapsmock naar duits model.1941
B]1ste pattern Denison Smock.1942/1943[meestal 42pattern genoemd] gemaakt uit 2 delen [voor en achter].Geen neweys op de rug!Gebreide elastische mouwtjes.Vroege versie handpainted,later in 1942 screen printed.Sommige werden voorzien van de rits van een oversmock,alleen gedragen door officieren!Koperen neweys[let op ook metalen werden bij vroege versies gebruikt die weer verkoperd werden]
C]2de pattern Denison smock eind1943/194?.Gemaakt uit 4 delen[2voor en 2 achter]Soms met kleine maten werd hier een uitzondering op gemaakt.neweys op de rug en mouwen met knopen.Screen printed.Tot 1946 koperen neweys daarna metalen neweys.
D]3de pattern denison[ook wel 1ste pattern genoemd!!!!!] 1946/195?.Gemaakt uit 4 delen als 2de pattern maar met mouwen als 1942 pattern.Neweys op de rug.Ergens tussen 1947 en 1959 overgang naar lange rits[standaard in 1959 pattern.]Alleen koperen neweys in 1946 later metalen neweys.

1942/43 productie was enorm in aantal omdat de airborn divisies uitgerust moesten worden,zo enorm dat 90 procent van de smocks in ww2 de 1ste pattern waren.
De 1ste airborne was geheel met deze smock uitgerust en er is geen enkel bewijs dat de 2de pattern smock gedragen is tijdens market garden.Pas na Arnhem kwamen deze smocks bij de eerste airborne maar er was nog steeds voorraad genoeg om de meeste van een 1ste pattern te voorzien!!
De 6de airborne had reeds in 1944 vooraad van de 2de pattern en een enkeling was er reeds op D-day mee uitgerust.Tijdens de campangne door frankrijk belgie en nederland,zullen aanvullingen ook hiermee zijn uitgerust.Maar pas nadat ze voor Varsity terug getrokken zijn werden versleten 1ste partterns vevangen door nieuwe 2de patterns en is de smock in grotere getale in de rangen te vinden.
De polen droegen ook alleen het 1ste pattern.
Wees er altijd van bewust dat een 2de pattern met koperen neweys ,maar geen label uit 1946 kan zijn.EN een 3de pattern met koperen neweys zonder label zeker uit 1946 is.Er is ook een belgishe variant van de tweede pattern na 1945 geproduceerd in engeland met kopereen neweys,deze hebben i.p.v een rits,knopen!De camo is ook anders!Latere belgishe smocks hebben een 3/4de rits.
Graag willen verzamelaars en verkopers geloven dat de 2de pattern volop aanwezig was tijdens market garden omdat ze 1944 gedateerd zijn,maar de eerste airborne was in volle sterkte begin 1944 en haar soldaten hadden bitter weing uirusting dat in 1944 geproduceerd was.Veel illustraties in boeken en op bv.bouwpakketten laten de 2de of derde pattern zien inclusief musea die deze smocks als arnhem smocks laten zien ook het airborne museum.Deze illustraties laten dan ook vaak de zeer op het ww2 uniform gelijkende para uit de late jaren 40 en begin 50 zien!Gebruik van beeldmatriaal uit varsity in arnhem docus of boeken dragen ook aan deze verwarring mee.Al deze argumenten en stellingen kan ik onderbouwen en is iets wat ik serieus onderzocht heb,en vele experts delen mijn mening.De eerste pattern is zeldzamer doordat ze in ww2 afgedragen zijn en de tweede pattern is nog te krijgen omdat terugkerende soldaten met deze smocks weer werden uitgerust. :wink:
Laatst gewijzigd door jmc baan op 29 aug 2005, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

jmc baan schreef:Er is ook een belgishe variant van de tweede pattern na 1945 geproduceerd in engeland met kopereen neweys,deze hebben i.p.v een rits,knopen!

Ik vermoed zelfs dat deze gewoon in België werden aangepast na WO2...

Johan
29th Let's Go!!!!!
jmc baan
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 mar 2005, 00:00
Locatie: ridderkerk

Bericht door jmc baan »

Wat hierboven genoemd heb zijn de patterns!Variaties zoals hooded smocks,smocks met knopen i.p.v een rits zoals de naoorlogse belgische [alleen de ww2 smock had dan lusjes voor de knopen,de belgische heeft knoops gaten in de flap die normaal de rits afdekt.]Dan nog de air ministry smocks.En natuurlijk werden ze door hun dragers aangepast,getaileerd,ontdaan van de tail,knopen voor kapotte ritsen dubbel genaaid,zakken toegevoegd etc,etc
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Nu ik naar de foto's heb gekeken in me boeken valt het wel op ja dat ze de zelfde aan hebben.
Ik heb er eerlijk gezegd nooit zo diep in gekeken als jij, ik geloof nu wel dat er een goede moegelijkheid in zit dat het waar kan zijn!
Alleen leek het mij onwaarschijnlijk vanwege de varianten en datums.
Ik blijf zeker kijken lol, maar bedankt voor de info Johan B!!

Greets,
Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
jmc baan
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 mar 2005, 00:00
Locatie: ridderkerk

Bericht door jmc baan »

Oh,en ze zijn in 9 maten. :) No thanks sir
jmc baan
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 mar 2005, 00:00
Locatie: ridderkerk

Bericht door jmc baan »

Noem me maar Jelle meschien beter als johan b zoals ali b en mohammed b
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Ja ,
Dan zullen we maar eens beginnen, eerst een nieuwe naam. Wat dacht je van paraJohan en johanETO, ds voor iedereen duidelijk..lol :evil:

Ja Johan als ik je verhaal lees kan ik me daar goed in vinden, en is het ook logisch! Maarrrrr, wat na de campagne in Italy van de 1st Airborne daar zijn ook smocks versleten en die zullen ook vervangen zijn. De nood was hoog voor smocks zei je, als dan een productie jaar overeenkomt dus in 1943, en de smocks gelijktijdig van de kleermakers afkomen zullen er heus wel een aantal naar het 1st zijn gegaan. Trouwens hoeveel fotos zijn er gemaakt in Arnhem tijdens de slag? 500 en hoeveel paras staan er 1,2 of zelfs 3 keer op een verschillende foto?? Hoeveel zijn er geland. 10000! dus van minder dan 5% is een foto gemaakt. En werd niet door de soldaat zelf aan een 2de model soms een sok genaaid ipv de cuf die aan het eerste model zat? Lijkt me niet dat je dat op alle fotos kunt zien! En wat hebben ze in het begin van de G&S helmen gezegd, dat die ook niet gebruikt zouden zijn. Tot er een gevonden werd..
Tja het blijft een leuk onderwerp, ik denk dat we er nooit achter zullen komen tot er een foto verschijnt.

Jeroen

ps. Ben wel blij dat ik een 1ste model heb kunnen kopen en een heel mooie... :wink:
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Sorry als ik je naam mis had Jmc Baan!!

Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
jmc baan
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 mar 2005, 00:00
Locatie: ridderkerk

Bericht door jmc baan »

Hoi jeroen.

Er is zat beeldmatriaal van paras voor,tijdens.en vlak na arnhem "toevallig draagt er geen een een 2de pattern??Ik heb maar 1foto gevonden van een para met 2de pattern in Normandie.Zelfs elke foto van comandos in denison geen 2de pattern.Alleen van varsity en s.a.s vooral laat 1944 en 1945 een enkele foto met 2de pattern.De 2de pattern met 1943 label is zeldzaam dus veel zullen er in 1943 niet geproduceerd zijn.En het begin van de productie van dit pattern was om het productie proces te vereenvoudigen en verving die van het eerste pattern.De sokjes werden door sommigen aangenaaid maar er zijn meer verschillen die de twee duidelijk onderscheiden.I denk dat een hoop mensen het gewoon niet willen weten en die foto komt er niet,ze waren er gewoon niet :!:
Plaats reactie