Repro in musea.

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Tja,

Ben nu toch wel blij dat ik een 1st pat heb. :) 8) lol Trouwens van alle fotos die ik van 1st CPB voor Normandie heb gezien zit er idd geen 2de model bij. Voor mij maakt dat toch niet zoveel uit, aangezien mijn verzameling voornamelijk gaat over de periode eind1944/begin1945. :wink:
Toch sta ik er nog steeds sceptisch tegenover dat ze niet gebruikt zouden zijn, blijft een hotitem. Niet dat ik het niet wil weten, maar fotos zeggen niet alles.
jmc baan
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 mar 2005, 00:00
Locatie: ridderkerk

Bericht door jmc baan »

I will make a believer out of you yet.
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

jmc baan schreef:I will make a believer out of you yet.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
lee enfield
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:51

Bericht door lee enfield »

Peter Moelans schreef:
Werd op dat bord niet netjes vermeld wat kopies waren?
wat jij wilt ik heb toch zelf gezien
oja daar ligt ook nog een sten bajonet repro
Gebruikersavatar
Antex
Lid
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 18 okt 2006, 21:23
Locatie: Lier
Contacteer:

Bericht door Antex »

Sommige spullen zijn bijna ''ontvindbaar'', dus soms begrijpelijk dat ze repro gebruiken, maar wel even vermelden ;)
82nd All Americans
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Repro of niet

Bericht door asjemenou »

Terugkomend op de openingsreactie van deze topic. Ik deel de mening van de meeste mensen op dit topic, in een mooi WOII oorlogsmuseum behoort origineel spul te staan. Heb je dit allemaal als oorlogsmuseum zijnde dan is dit goed voor je naam. Echte liefhebbers zullen zo'n museum dan ook de moeite waard vinden om het nog eens te bezoeken. Voor mij behoeft zo'n "goed" museum dan nog niet eens zo supergroot te zijn. Je moet er als liefhebber (verzamelaar) met plezier doorheen kunnen lopen. Je moet er als het ware een kick aan over houden.
Helaas... zijn veel (oorlogs) musea tegenwoordig commercieel ingesteld. Een museum is nu eenmaal een bedrijf en er moet winst worden gemaakt om open te kunnen blijven. Overheden draaien steeds meer de geldkraan dicht voor musea, men moet zich zelf maar zien te bedruipen. Ze zien het niet meer als hun taak om het cultureel (historisch) erfgoed financieel te beschermen. Dit laten ze dan ook liever aan de particulieren (militariaverzamelaars) over lijkt het wel. Ik krijg steeds meer het idee dat de originele WOII militaria bij de particuliere verzamelaars zit en niet meer in de collectie's van de musea.
Goed, veel musea zijn dan ook blij met een eventuele geldschieter/sponsor maar deze wil dan ook wel over het algemeen "waar voor z'n geld". Het gaat dan alleen nog maar om bezoekersaantallen en winst maken. Dit kan dan veelal ten koste gaan van de kwaliteit van een museum. In dit geval de (militaria) collectie dus bijvoorbeeld. Ook eisen verzekeringsmaatschappijen steeds meer dat musea hun collectie's op en top beveiligen. Met als gevolg dat de originelen in de expositie worden vervangen door (goede of slechte) reproductie's en de originelen in de kluis verdwijnen. Komt bij dat sommige collectie's eenvoudig weg niet meer te verzekeren zijn.
Als voorbeeld noem ik maar eens Rembrandt's wereldberoemde schilderij, de Nachtwacht. Zoiets is niet te verzekeren. Al meerdere malen hebben malloten het nodig gevonden om het schilderij te beschadigen. Zo'n restauratie kost miljoenen en dan heb ik het nog niet eens over de hedendaagse beveiliging ervan. De dagen dat ik als klein jochie zijnde dit schilderij kon bewonderen en zelfs bijna kon aanraken zijn dan ook voorgoed voorbij.
Terugkomend op de oorlogsmusea. Het is jaren geleden dat ik Overloon bezocht heb. Zo aan jullie reactie's af te lezen, nodigt dit museum mij dan ook niet nog eens uit voor een eventueel bezoek er aan. Zoals ik al in het begin van mijn reactie schrijf, ik moet met plezier door een (oorlogs) museum lopen.
Gebruikersavatar
Robert-Jan
Lid
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 okt 2005, 19:32
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Michael_Wittmann schreef:Ik vind het onzin je betaald om orgineel spul te zien.
Een museum is er niet voor niks met beveiliging en al dus mogen er ook wel duren stukken staan dus geen repro!.
Dat heb je niet helemaal goed, Je wilt geen repro zien, maar een museum is ervoor om te laten zien hoe dat in die tijd ging.
Dat is ook het belangrijkste van het museum.

Repro mag van mij wel, maar dat moeten ze erbij zetten.
Stel dat je een diorama wilt maken van een duitse soldaat met het beeneraf en met allemaal medics enzo.

Op een orgineel uniform smeer je geen varkensbloed en je scheurt al helemaal de broek niet aan flarden

Dit is mijn mening.
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Ik sluit me aan bij Robert-Jan, maar sommige musea's gaan daar erg ver in.
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Plaats reactie