Duitse vrouwen

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Welke verschillen per boek bedoel je?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Harro schreef:Welke verschillen per boek bedoel je?
Mijn excuses, helemaal verkeerd gelezen! :oops: :oops:

Dacht dat het 2 onderzoeken betrof over de verkrachting van Duitse vrouwen.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4878
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 101 keer

Antony Beevor

Bericht door asjemenou »

Harro schreef:Dat had ik kunnen verwachten. Sorry Loeki, maar het boek van Ryan is veertig jaar oud en verschillende auteurs waaronder Beevor hebben inmiddels laten zien dat hij er op meerdere punten naastzat. Eén zo'n punt is het pamflet van Ehrenburg.
Het boek Berlijn van Antony Beevor is inderdaad interessant om te lezen. Dit is zeker waar. In eerdere reactie's omtrent het ophitsende pamflet van Ilja Ehrenburg wordt er verwezen naar pagina 43 van bovengenoemd boek.
Om eerlijk te zijn kan ik niet uit dit boek concluderen of wie er nu gelijk heeft, Antony Beevor of Cornelius Ryan.
Antony Beevor schrijft; "Ehrenburg schrok inderdaad niet terug voor de meest bloeddorstige tirades, maar zijn beruchtste uitspraak (die van het pamflet), die hem nog steeds door westerse historici in de schoenen wordt geschoven, is een verzinsel van de nazi's."
Waar is deze uitspraak op gebaseerd? De persoon (Goebbels) die deze uitspraak zou hebben verzonnen is immers niet meer in leven. Weerspreken kan hij deze bewering dus niet meer. Of hij dat ook zou hebben gedaan is wat anders natuurlijk.
Ik vrees dat de waarheid omtrent deze uitspraak wel voor altijd in het midden zal blijven liggen. Zowel Goebbels als Ehrenburg waren propagandisten en beiden schuwden ophitsende uitspraken zeer zeker niet. Bovendien werkten zij beiden voor een leider die qua misdaden tegen de mensheid niet voor elkaar onderdeden.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Antony Beevor

Bericht door koos24 »

asjemenou schreef: Ik vrees dat de waarheid omtrent deze uitspraak wel voor altijd in het midden zal blijven liggen. Zowel Goebbels als Ehrenburg waren propagandisten en beiden schuwden ophitsende uitspraken zeer zeker niet. Bovendien werkten zij beiden voor een leider die qua misdaden tegen de mensheid niet voor elkaar onderdeden.
Ehrenburg heeft veel ophitsende propaganda gemaakt en dat naar mijn weten ook nooit ontkent.
Ik denk dat als hij de uitspraak wel had gedaan hij daar zonder problemen voor uit was gekomen.
Noem een reden waarom hij juist die uitspraak zou ontkennen?!
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4878
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 101 keer

Re: Antony Beevor

Bericht door asjemenou »

koos24 schreef:
asjemenou schreef: Ik vrees dat de waarheid omtrent deze uitspraak wel voor altijd in het midden zal blijven liggen. Zowel Goebbels als Ehrenburg waren propagandisten en beiden schuwden ophitsende uitspraken zeer zeker niet. Bovendien werkten zij beiden voor een leider die qua misdaden tegen de mensheid niet voor elkaar onderdeden.
Ehrenburg heeft veel ophitsende propaganda gemaakt en dat naar mijn weten ook nooit ontkent.
Ik denk dat als hij de uitspraak wel had gedaan hij daar zonder problemen voor uit was gekomen.
Noem een reden waarom hij juist die uitspraak zou ontkennen?!
Een werkelijke reden kan ik niet geven. Nagenoeg alle informatie omtrent deze topic heb ik net als (nagenoeg) iedereen hier op deze topic uit de derde hand. Toch kan ik mij voorstellen dat Ehrenburg zo'n uitspraak ten alle tijden zou ontkennen. Het is niet niets als je mensen/soldaten oproept om te moorden en te verkrachten en het ook nog rechtvaardigd. Welk systeem of ideologie je ookt aanhangt, iedereen weet dat dit misdaden tegen de mensheid zijn. Dit moeten zowel Goebbels als Ehrenburg ook geweten hebben.
Terugkomend op de beginvraag van deze topic, of hoeveel vrouwen er gedurende de militaire operatie's in de oostelijke delen en in Berlijn van het toenmalige Duitsland zijn verkracht door het Rode leger, ook van dit denk ik dat een nauwkeurig officieel cijfer nooit gegeven kan worden.
Het boek van Antony Beevor blijft interessant om te lezen maar het geeft op dit gegeven geen nieuwe wereldschokkende feiten.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Blijft inderdaad altijd moeilijk om juiste getallen boven water te krijgen.
Echt nauwkeurig onderzoek wordt natuurlijk nog moeilijker omdat na de oorlog eigenlijk alle gebieden van eigenaar zijn veranderd en de toenmalige bewoners over heel Duitsland verspreid wonen
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Plaats reactie