De Italianen waren altijd de underdog in de As, maar waren ze werkelijk zo zwak?
Wat waren hun zwakke en sterke punten?
Welk leger-onderdeel verdient een pluim?
Welke operaties zijn memorabel?
Continue here, gentlemen

Vele tienduizenden, laat '43 enkele honderdduizenden... Maar eerlijk is eerlijk, als ik in zo'n italiaanse auto met rupsbanden, 20mm bepantsering en een 40mm kanon zou moeten vechten tegen Mathilda's, Cruisers, Grant's en Sherman's zou ik me ook sneller overgevenGertos45 schreef:Wel ja, ik vroeg me af of Libië () , Ethiopië, Elbanië en Spanje wel zo'n glorieuze overwinningen waren als Veltro beweert.
Er zullen wel fanatici, politiek geïnspireerde onderdelen geweest zijn in het Italiaanse leger, maar de overgrote meerderheid zag het in Afrika toch niet meer zitten hé (voor het Afrikakops kwam, in 1940, geloof ik?)
Hoeveel honderdduizenden hebben zich daar niet overgegeven?
Volgens mij begrijp je me ook verkeerd. Hitler, en ik heb het nu over ná 1941, zag Mussolini nog altijd als de grondlegger van het Fascisme en bewonderde hem als zijn politieke vader. Hij had inderdaad, meerdere keren zelfs, om een ontmoeting gevraagd met Mussolini vóór 1933, wat Mussolini niet wilde.The two dictators were always at pains to present to the outside world a formidable façade of solidarity, but in reality there was little genuine consultation, less joint planning, and no common policy. However fraternal and grandiloquent the phrases in which they adressed eachother, their relationship was eventually poisoned by mistrust, suspicion and a conflict of ambitions. In Mussolini's case jealousy and fear added their toxic influence. As the original Fascist tyrant, he resented the spectacular riseof the Austrian whom he liked to regard as his protégé and to whom
he had ben accustomed to address fatherly homilies.
Hitler voelde zich bedrogen, er waren duidelijke afspraken, formeel en informeel, dat Italië niet zomaar oorlog mocht gaan voeren zonder een overleg, want Hitler was zich goed bewust van Italië's zwakke leger, incompetente legerleiding en Mussolini's drang naar gelijkheid binnen de As. Vanaf dat moment zag Hitler hem nog wel als vader van het Fascisme en politieke vader (die bewondering leidde ook tot de Gran Sasso d'italia operatie), maar keerde Mussolini de rug toe.Accordingly, the Führer suppressed his indignation and gave an assurance of Germany's full support, but the Italian attack was regarded in Berlin as a "regrettable blunder", especially as it was launched with "entirely inadequate forces" and was stopped short in the first week.
Maar hoe kwam Hitler dan aan het idee om Legergroep Zuid aan Afrikakorps te koppelen? Dat zou dan toch een schending betekenen?Mussolini was inderdaad afgunstig op de Duitse successen en militaire macht. De Duitse macht had hij echter al zien aankomen en daarom invloedssferen laten vastleggen. De Middellandse Zee was Mussolini's domein en daar had Hitler van af te blijven. Dit was ook vastgelegd. Zowel bij Hitler (oa genoemd in mijn Kampf) als Mussolini.
Heb je een ISBN nummer?Het is interessant om Ciano's dagboek 1939-1943 hier eens over te lezen.
Waarom niet? Italië-Duitsland-Japan waren de belangrijkste landen van de As.en omdat men Italië niet beschouwde als een volwaardige bondgenoot.
Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten