Museum "Haus der Wannsee Konferenz"

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Museum "Haus der Wannsee Konferenz"

Bericht door Sjoerd »

Tijdens mijn verblijf in Berlijn ben ik naar het huis geweest waar de Wannsee conferentie is gehouden.

Ook voor dit museum geldt dat het zeer goed te bereiken is met het openbaar vervoer: Je neemt de S-Bahn lijn 1 of lijn 7 naar Wannsee, stapt in bus 114 en je stapt uit bij de halte “Haus der Wannsee Konferenz”. Dan is het nog twee minuten lopen en je bent er.

De entree voor dit museum is gratis en er zijn folders te krijgen in allerlei talen, waaronder Nederlands en Engels.
In de voor- en achtertuin staat op een aantal informatieborden de geschiedenis van het huis beschreven. Op deze borden staan ook veel foto’s en tekeningen over de architect, de bewoners en de periode dat het door de Nazi’s werd gebruikt.
Het is zeker de moeite waard om hier even langs te lopen voordat je naar binnen gaat.

Als je het huis binnenloopt kom je in een hal waar de receptie is gevestigd en de trap naar de bibliotheek. Het is een raar idee als je door de ingang naar binnen loopt, wetende dat figuren als Heydrich en Eichmann daar ook gelopen moeten hebben…

Vanuit de hal loop je een grote kamer in van waar uit je een prachtig uitzicht hebt over de tuin en de Wannsee. In deze kamer worden speciale tentoonstellingen gehouden over de Holocaust en aanverwante onderwerpen.
In deze zaal neem je de eerste deur rechts en daar begint de tentoonstelling. De tentoonstelling is verspreid over 14 kamers, die elk een eigen onderwerp hebben en er is één kamertje met meer informatie over de geschiedenis van het gebouw.
In de kamers worden de volgende onderwerpen behandeld:

1. Dictatuur in Duitsland
2. Vooroorlogse periode
3. Oorlog tegen Polen
4. De Ghetto’s
5. Massa Executies
6. de Wannsee Conferentie
7. Deportaties
8. Speciale tentoonstellingen
9. Doorvoer en dodenkampen
10. Auschwitz
11. Concentratiekampen
12. Opstand in het Ghetto van Warschau
13. Het einde van de oorlog
14. Bevrijding van de kampen

In de kamers zijn aan de wanden borden gehangen met tekst en foto’s over het onderwerp van de kamer. In sommige kamers zijn ook nog vitrine’s geplaatst met voorwerpen die te maken hebben met het onderwerp van die kamers. De tentoonstelling is informatief, maar vooral ook sober, wat ik, gezien het thema, wel passend vond.

In de kamer waar de conferentie zelf is gehouden, werd op het moment van mijn bezoek net een seminar gehouden, dus die kon ik helaas niet in. Zodoende kan ik daar weinig zinvols over melden, misschien meer na een volgend bezoek. :wink:

Op de bovenste etage van het huis zit een bibliotheek, waar ik vanwege tijdgebrek niet in ben geweest. De catalogus van deze bibliotheek kan je bekijken op de volgende website:
http://www.biblio.tu-bs.de/gedenk

Ondanks het feit dat ik de kamer van de conferentie zelf niet in kon, vond ik het bezoek toch de moeite waard. De tentoonstelling is indrukwekkend, wat nog eens versterkt wordt door het idee dat je loopt in het gebouw waar alles waar de tentoonstelling over gaat is bedacht.

Wederom een aanrader als je (in de buurt van) Berlijn bent.

Sjoerd

De informatie op een rijtje:

Museum: Haus der Wannsee Konferenz
Adres: Am Grossen Wannsee 56-58 D-14109 Berlijn
Tel: + 49-30 80 50 01 – 0
Fax: +49-30 80 50 01 – 27
E-mail: info@ghwk.de
Internet: http://www.ghwk.de
Geopend: dagelijks van 10:00 tot 18:00 uur (uitgezonderd nationale feestdagen), de bibliotheek is geopend van maandag tot en met vrijdag van 10:00 tot 18:00 uur.
Entree: gratis
Bereikbaarheid: goed, S-Bahn 1 of 7 tot Wannsee, bus 114 naar halte “Haus der Konferenz”

Afbeelding

De voorgevel van het huis

Afbeelding

De achtergevel van het huis
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Plaats reactie